Ma a magyar oktatásról olvasni olyan, mintha a háborús
sikerpropaganda mellett szabadon lehetne fogni az ellenség adásait is. Mert ma
az oktatásban háborús helyzet van. És mint szinte minden háborúban, ártatlanok
esnek áldozatul. Jelen esetben különböző korú diákok milliói, iskolai
közösségek és kipróbált programok. Hogy a háború után mi lesz? Azt senki nem
tudhatja.
A háború, definició szerint, nagyméretű, erőszakos
összeütközés. A háború célja a
szemben álló felek érdekeinek erővel történő érvényesítése, mely lehet
területszerzés, gazdasági erőforrások megszerzése/megtartása, vallási és/vagy
politikai ideológia terjesztése. (wikipédia) Ebben a háborúban mindegyik érdek
felismerhető, miközben az egyik fél kezében ott a totális hatalom, a kétharmad,
a másik teljes fegyverzete a nyilvánosság és a tiltakozás. Az iskolákért és a
gyerekek lelkéért vívott harcban a szülők is csak útakadályt jelentenek,
amelyen tankkal át kell gázolni.
A
kormány egy tollvonással államosította a közoktatási (új szóval köznevelési)
intézményeket. Ahogy háborús helyzetben lenni szokott, korlátozták, részben
eltörölték a civilek, jelen esetben a diákok és a szülők, jogait. A frontális
támadás eredménye még nem látszik, a napokban minden bizonnyal számos tanár nem
írja majd alá új munkaszerződését, amelyek lehetővé teszik, hogy bármikor
bármennyi időre áthelyezzék őket másik iskolába, megszüntetve ezzel a
pedagógusi műhelymunkát. Persze tudjuk, számos állástalan pedagógus van,
bizonyára gyorsan találnak majd a helyükre megfelelő diplomával rendelkező
embert. Hogy tudásuk, tapasztalatuk, empátiájuk van-e, az nem érdekel senkit. A
nyilvánosság a pedagógus számára részben veszélyt jelent, hiszen elveszítheti
az állását, ha tiltakozik. Tiltakozni persze talán tiltakozna, ha tudná, amennyiben
ezért elveszti az állását, melléállnak a kollégák, a szülők és a diákok. No de
mi van akkor, ha aláírta a szerződést, és nem rúgják ki? Csak mondjuk
áthelyezik. Mondjuk egy nyolcadik kerületi elitgimnáziumból egy szintén
nyolcadik kerületi szegregált iskolába. Ha nem megy, megszegi a
munkaszerződését. Ha megy, hivatása alapszabályait. Amit persze akkor is
megszeg nap mint nap, amikor továbbra is a XIX. századi tantervnek megfelelően
próbálja tanítani a XX. századi iskolákban azokat a XXI. századi gyerekeket,
akiknek a működését nem érti.
A
háborús helyzet elemzéséhez néhány, szubjektíven válogatott adalék. A
kerettantervekben most tovább bővített elsajátítandó tananyag európai és világviszonylatban
eddig is elképesztően sok redundáns elemet tartalmazott, elképesztő
ismeretanyag rövidtávú elsajátítását és visszaböfögését írta elő. Elhanyagolta
viszont az Unió irányelvei szerint fejlesztendő kompetenciák nagy részét.
Kicsit sarkosan egy mai jó tanuló és felkészült nyolcadikos elég szaktárgyi
tartalmat sajátított el a legtöbb európai egyetem bemeneti elvárásaihoz, ám a
tudás rendszerezése nagyrészt elmaradt, és annak alkalmazására érettségi után
sem képesek. Az átlagos, de jó tanuló magyar diák kizárólag tantárgyban
gondolkodik, nem tudja az egyik tantárgy keretében szerzett ismereteket másik
területen alkalmazni. Jómagam az eddigi rendszerben a mérőeszközként kezelt
tantárgyi versenyeken, megmérettetéseken gyengébb vagy közepes teljesítményeket
nyújtó, de jó légkörű középiskolákat mindig is előnyben részesítettem,
véleményem szerint (ezzel bizonyára középiskolai tanárok haragját váltom ki)
ugyanis a középiskola szerepe a diák eljövendő életében szinte kizárólag
szocializációs.
Európa
még a Lisszaboni Stratégia (2000) elfogadásakor célul tűzte ki, hogy Európa
visszanyerje versenyképességét. Felismerték, hogy ehhez az oktatás átalakítása
az egyik legfontosabb lépés és a legnagyobb megtérülést hozó befektetés,
amelynek része volt többek között a korábban már említett kompetenciák
fejlesztése, köztük olyanoké, mint a digitális kompetencia, a tanulási
képesség, a vállalkozó- és kezdeményezőkészség fejlesztése. A mostani
(ellen)reform célja nem az európai trendek követése, hanem az egységesített,
ismeretanyag-tartalom alapú iskola felé való visszafordulás. Kérdés persze az
is, mit szól majd ehhez az Unió? Elvileg semmit, hiszen a közoktatást szigorúan
nemzeti hatáskörben tartandó témaként kezelték. Ez a nézet azonban változóban
van. Ha egy ország szúrja el teljes egészében a leendő munkavállalók
versenyképességét, az hosszabb távon magas munkanélküliséget okoz, és nagyon
sokba kerül a többi Uniós tagország állampolgárainak.
Vessünk
egy pillantást a szintén háborús helyzetben lévő felsőoktatásra is. A művészeti
felsőoktatási intézmények háborús jelentéseit olvasva a helyzet valóban
tragikus. Bezárják az Ódry Színpadot? Csődközelben a Táncművészeti Főiskola?
Tarthatatlan. De nézzünk a színfalak mögé, vagy inkább a színpadra. Hol vannak
a tehetséges fiatal művészek, akik ezekben az iskolákban végeztek? Hány olyan
fiatal színészünk van, aki musical-szakon végezve nem esne ki a világ
boldogabbik felén egy színészválogatáson? Miért van az, hogy legnépszerűbb
színházainkban sem tud három táncos egyszerre lépve táncolni? Hol vannak azok a
prózai színészek, akik egyetlen alakításukkal országosan népszerűvé válnak? Hol
van az utánpótlása a mai negyvenes-ötvenes generációnak. Csak én nem látom?
Nem
lenne néhány szakon államilag finanszírozott képzés? Tarthatatlan. Ugyanakkor
nap mint nap találkozom a diplomát szerzett, ám semmilyen szakmai
felkészültséggel nem rendelkező kommunikáció szakos fiatalokkal, akik nem
tudnak elhelyezkedni, de ugyanígy Dunát lehet rekeszteni állástalan jogászokkal
(főleg ha az ügyfelek nélküli egyéni ügyvédeket is ide soroljuk). Teljesen
megalapozott és felelős döntés, hogy az állam ne finanszírozza az újabb
munkanélküli diplomások tanulmányait. Itt is szemléletváltás és reform kellene,
szociális ösztöndíjrendszerrel és olyan tandíjjal, ami arra sarkall, hogy a
felsőoktatási tanulmányokat az előre tervezett idő alatt fejezze be a hallgató.
Az egyetemisták mindig jobb érdekérvényesítő-képességgel rendelkeztek, mint
bármelyik másik társadalmi csoport, így borítékolható, hogy nekik lesz hatásuk
a háború kimenetelére. Csak az a kérdés, aktuális érdekeik azonosak-e a
hosszútávúakkal és melyiket próbálják érvényesíteni. Ha az aktuálisat, továbbra
is növekedni fog a diplomás munkanélküliek száma itthon és a diplomás magyar
mosogatók száma Európában
Szintén szubjektív véleményem szerint a szakképzési
rendszer európai átalakítása, amely a tényleges szakképzést későbbi évekre
halasztotta, talán a legalaposabban átgondolt változás volt. Most ez is ’megy a
levesbe’. A régi szakképzési rendszer a legfontosabb elemet nem tartalmazza: az
élethosszig tartó tanulásra való felkészülést. E nélkül pedig a szakképzett
dolgozó is előbb-utóbb legfeljebb segédmunkás lehet. Elmaradt eddig az
érettségi utáni szakképzés nagyarányú fejlesztése, ami a felsőoktatás mellett
nyújtana olcsóbb alternatívát. Ráadásul például hamarosan nem lesz órás az
országban, aki megjavítaná a nagymamától örökölt órát.
Az elmúlt években, még a háború előtt, számos
reformhullámon esett át a magyar oktatási rendszer. Ezek egy (nagy) része nem
váltotta be a hozzájuk fűzött reményeket. A reformok egy része lehetőséget
adott arra, hogy az innovatív iskolák nagy és pozitív változásokon menjenek át,
de arra is, hogy a fásultak sikertelenségeiket az állandó reformok számlájára
írják. Most az utóbbiak hátradőlhetnek, a felelősség a továbbiakban nem az
övék. Az innovatív pedagógus pedig fogja a fejét. Választhat: becsukja maga
mögött a teremajtót és titokban modern marad, vagy egy másik ország oktatási
rendszerében (esetleg más szakmában) keresi a boldogulást.
A legnagyobb kérdés azonban, hogy mi lesz a háború után.
Egyszer ugyanis minden háború véget ér. Ha a háború sokáig tart, állóháborúvá
válik, ami azt is jelenti, megnyerik a Rózsa-lovagok, ugyanis sem diák, sem
tanár nem marad az országban. Legalábbis olyan tanár, aki alkalmas a
feladatára, és olyan diák, akit érdemes tanítani. És 2035-re eljutunk abba az
állapotba, amit Spiró leírt a Feleségversenyben.
Azok, akik abban reménykednek, hamar véget ér a háború,
talán már ma elkezdhetnének a jövőn gondolkodni a háborús veszteségek feletti
felháborodás helyett vagy mellett. A háború elindítói talán szívességet is
tesznek a jövőnek, a totális háború után a romokat eltakarítani és újat építeni
sokszor könnyebb, mint a meglévő épületeket átalakítgatni. Meg kellene néznünk,
mitől sikeresebbek azok, akik egy másik ország iskolarendszerében voltak diákok
pedig mondjuk sosem írtak házi feladatot és nem tanulták meg nyolcadikra a sejt
működését. Meg kellene kérdezni azokat, akik az elmúlt években rengeteg
támogatással külföldön tanultak, mit kaptak ott, amit itthon nem. Végre ki
lehetne dobni az alsós tananyagból a Kincskereső kisködmönt és visszavinni a
fizikatanulás elkezdését harmadikból hatodikba. Ugyanakkor talán lehetne
foglalkozni azzal is, ami és ahogyan a gyerekeket érdekli, a mai fiatalokat
foglalkoztatja. Tekintsük hát ezt a háborút lehetőségnek arra, hogy ha az
iskola fizikai valója nem is, de a pedagógustársadalom a diákokat követve XXI. századivá
váljon.
És nem, nem vagyok naiv. Tisztában vagyok azzal, hogy a
pedagógusok nagy része alulmotivált, kontraszelektált és egyáltalán nem bánja,
ha megmondják neki, mit csináljon. Viszont ott vannak a szülők is, akik tudják,
az iskolában szerzett tudásnak nincs piaci értéke. A normális szülő mindent
megtesz a gyermekéért. A XXI. század európai iskolájában a szülő nem az a
régimódi, kisebbségi érzésbe kényszerített valaki, aki gazsulál a tanárnak és
veri a gyerek fejét otthon, amíg be nem fejezi a leckeírást. De nem is az
arrogáns megrendelő-figura, aki úgy gondolja, ő fizet, így ő diktál. A XXI.
század iskolájában a szülő partner. Az övé gyermeke nevelésének elsődleges
feladata és felelőssége, ebben örömmel veszi a szakemberek, a pedagógusok
segítségét. Ugyanakkor ő ismeri a legjobban a gyermekét, így ő tud a legtöbbet
segíteni a pedagógusnak. Ráadásul olyan tudásanyaggal, tapasztalattal
rendelkezik, amivel a pedagógus szükségszerűen nem, így az oktatásban is
hozzáadott értéket tud nyújtani.
És ehhez a háború végéig a szülők szemléletét is formálni,
látókörűket szélesíteni kell, hiszen mindannyian XX. századi szülőktől vettük
szülői mintáinkat, amelyek nem sokban különböznek a XIX. századiaktól. És így
sokszor a szülő is tanácstalan, mert ezek a mai gyerekek bizony XXI. századiak.
Sokszor képtelenek a szülők saját gyerekeikkel kommunikálni (vizsgálatok
mutatják, a mai gyerekek, az Y és a Z generáció agya már másképpen van
huzalozva), ezért ma a legtöbb szülő nem tud eleget tenni a fenti leírt
feladatának.
Abszolút szubjektíven tehát úgy vélem, tanároknak és
szülőknek közösen kell tenniük azért, hogy ez a háború minél előbb
befejeződjön, de ebben kicsi a mozgástér. Mivel a kormányzat nem fog
visszakozni, legfeljebb sztrájkolni lehet. Hogy másfél év múlva el lehet-e
kezdeni az újjáépítést, azon is múlik, lesznek-e erre olyan tervek, amit sokan
támogatnak. Egyelőre ugyanis a legnagyobb baj, hogy nem látható, mi lesz a
háború után. A háború előtti állapot ugyanis biztosan nem visszaállítható. Ez
azonban az én szememben lehetőség arra, hogy végre történjen valami jelentős
változás. Persze csak az oktatásban résztvevők, a tanárok, diákok és szülők
jogainak visszaállítása után.
Kezdjünk el hát az újjáépítési terven dolgozni! Közben
pedig tegyünk meg mindent, hogy a háború végére minél többen legyünk XXI.
századiak.
(a fotót Libanonban készítette Jeroen Oerleman)
No comments:
Post a Comment