Thursday 7 February 2013

Kérdés-felelet játék a molyról/molyra


Ez a bejegyzés Kristine kihívásához íródott. Talán többet megtudsz rólam, kedves olvasó. A moly.hu kihívásában 13 kérdésre kell válaszolni, aztán egyet fel is tehetsz a kérdezőnek. Ha az olvasó is szívesen válaszolna, megteheti kommentben is, de csatlakozhat a kihíváshoz is 2013. március 13-ig. 

1. Miért fontos neked az olvasás? 
Egyszerűen nem tudom elképzelni olvasás nélkül az életemet. Valószínűleg szükségem van arra, hogy folyamatosan használatban tartsam a kreatív fantáziámat. Ha nyugodt időszak akad az életemben, az egyik legjobb elfoglaltság, normális menetben, tehát amikor el vagyok havazva, lehetőséget ad arra, hogy segítségével kilépjek az aktuális munkából, problémából. Sokszor az olvasás az átvezetés a munkából a pihenésbe.
2. Mitől más az a világ, amelyben olvasás közben vagy, és a valóság? (állíts össze 5 könyvet ehhez a kérdéshez)
 Szívesen olvasok olyan könyveket, amelyek olyan valódi helyeken játszódnak, ahol már jártam és szeretek, de esetleg egy másik korban. Előszeretettel vásárolok olyan könyvet, ami abban a városban játszódik, ahová éppen utazom. Ilyen például a Csudálatos Mary, Rutherfurd Londonja, Alexandre McCall Smith Espresso Tales sorozata, Donna Leon velencei krimijei. Nem érdekel a 'gazdagok és szépek világa', de az tetszik, ha a könyv egy általam ismert világ kifacsart változatában játszódik. Ilyen például Neil Gaiman Soseholja. Ha valaki ebből arra tippelnek, hogy anglomániás vagyok, az nem téved :-)
3. Mi az, ami nagyon különleges a kedvenceidben? (5 könyv) 
Azt hiszem az, hogy akárhányszor kézbe veszem őket, mindig találok olyan mondatot, ami meglep, ami új vagy nagyon aktuális. Közös viszont bennük a humor. Az 5 könyv: a Micimackó, az Örkény Egypercesek, Biff evangéliuma, Galaxis utikalauz stopposoknak, Elveszett próféciák
4. Őszinte vélemény az e-book-ról! 
Imádom! De csak eInkes olvasón. Rengeteget olvasok utazás közben, városban és távolabbra. Nem kell cipelni, mindig van nálam tartalék és számomra tökéletes olvasási élményt jelent. Ráadásul a csak egyszer elolvasott könyvek jobban elférnek a merevlemezen, mint a könyvespolcon.
5. Szoktad másoknak ajánlani az olvasott könyveid? Melyiket? Ha a tiéd, kölcsön is adod?
Igen, mivel tudják rólam, hogy sokat olvasok, sőt recenziókat írok, többen rendszeresen tőlem kérnek javaslatot. Különösen fontos számomra, hogy a kortárs ifjúsági irodalomból az igazán jókat ajánljam nem csak a srácoknak, hanem szülőknek és tanároknak is. Nagyon kevés embernek adok könyvet kölcsön. 
6. Amikor egy könyvről olvasol véleményt, mi az amiről szerinted fontos, hogy írjanak? Vagy amiről neked fontos, hogy írj. (borító, szereplők, érzelmek, spoiler, idézetek, vagy valami más) 
Nem szeretem azt, ha a kritika vagy ajánló a történetet akarja elmesélni más szavakkal, hiszen a történet és a stílus együtt jelenti a könyvet. Egy érdekes idézet meg tud ragadni, de leginkább az érdekel, milyen hatása volt arra, aki véleményt írt. Érdekel az is, ha olyan háttérinformációt közöl, ami fokozhatja az olvasási élményt (pl. milyen élethelyzetben született, milyen hatása volt másra, eseményekre)
7. Valami régi, valami új, és valami kék! (igen molyos kihívásból van az ötlet, tehát 3 könyv ami erről eszedbe jut) 
Régi nagy kedvent a Május 35. Gyerekkoromban mindig elolvastam újra, ha otthon maradtam betegen. Új, az utóbbi évek függősége a skandináv krimi és a vágy, hogy elmenjek egy skandináv körútra. Kéknek pedig minden kék, a kedvenc színem. Ha könyv, akkor Romhányi Szamárfüle, amiből a fiam kapott egy egészen kék kiadást.
8. Szoktál olvasás közben nevetni, kuncogni, esetleg gurulsz a nevetéstől? Ha igen, melyik 3 könyv volt az?
Naná! Bár az elég kínos, amikor a trolin felröhögök olvasás közben. Ez e-könyv olvasóval a kézben talán még cikisebb. Fent már felsoroltam már pár ilyet, de ha kell még három, akkor az Egy medvekutató feljegyzései, a Jane Eyre-affér és egy friss, a Jiddish rendőrök szövetsége  
9. 5 szereplőt kérek, akit szívesen megrugdostál volna! És miért? 
Ez nehéz kérdés. Rugdoshatnékom ritkán van, inkább kitekerném a nyakát, hogy ne szenvedjen tovább. És én se. Leginkább a VS főszereplőjével voltam úgy, hogy folyamatosan könyörögtem neki olvasás közben, hogy legyen végre öngyilkos. Rettenetes volt a sok nyavalygás. Hasonlóan idegesített Szeghalmi Lőrinc (Levelek az árnyékvilágból). Minden idők legunalmasabb kötelező olvasmánya és főszereplője Tristram Shandy volt. Baradlay Jenő volt még ilyen és sosem tudtam megbarátkozni Csutakkal.
10. Horror, romantika, krimi, fantasy, sci-fi? Esetleg mind?
Horror nem, romantika néha, minden más jöhet!
11. 3 olyan könyvről kérek bejegyzést/értékelést, aminek szerinted szép a borítója, és van valami köze is a történethez. 
Kevés olyan könyv van, amit szívesen simogatok meg, talán ezért is szeretem az e-könyvet. Jasper Fforde Thursday Next sorozatának angol borítóit például szeretem, az egyik kedvencem a Mi újság a Futrinka utcában? klasszikus régi borítója. És az eredeti Joanne Harris borítók!  Bónuszként az itthon méltatlanul kis sikert aratott Krumplihéjpite Irodalmi Társaság.
12. Idegennyelvű: elolvasod magyarul is, ha kiadják? Ha igen, miért? 
Néha igen, néha csak beleolvasok. Ifjúságit azért, mert ha csak az eredetit olvasom és a szereplőket nem Joe-nak és Kate-nek hivják, hanem mondjuk Pinduri Berkenyének (angolul Holly Short), nem tudom megbeszélni a gyerekekkel. Általában csak beleolvasok, hogy véleményem legyen a fordításról. 
13. 1 könyv amit péntek 13-án fejezel, vagy kezded, vagy ami péntek 13-án játszódik, vagy csak megemlítik benne. Linkelj ide egy bejegyzést, amint kész. :)
Úgy tűnik, a Szent Johanna Gimi első részét tavaly épp péntek 13-án fejeztem be, áprilisban (http://moly.hu/olvasasok/1325889).  És tetszett, bár nyilván nem én vagyok a célcsoportja.
*bónusz kérdés 14. Te teszel fel nekem egy kérdést! :)
A kérdés: mi a véleményed a könyvkalózkodásról?

2 comments:

  1. Köszönöm a válaszokat! :)
    Nahát, a Biff evangéliumával mostanában egyre többet találkozom, ezek szerint itt az ideje, hogy én is beszerezzem. :)
    A 9. kérdésnél de jót nevettem. :D

    Az én válaszom pedig:
    A könyvkalózkodásról:
    forrófejű és tudatlan tini fejjel nem tudtam, hogy ez egy illegális dolog, és igen, volt, hogy töltöttem le könyveket, de őszintén az volt életeben az a pont, amikor rájöttem, hogy szeretek olvasni.
    Azóta rájöttem, hogy sokkal jobban meg lehet becsülni azokat a könyveket, amik a polcomat díszítik és ezzel becsülöm az írókat is.
    Különben is, ha valamit nem tud az ember beszerezni, akkor erre van a könyvtár és kölcsön is lehet kérni hiszen egy olyan molyközösségben élünk, akik tudják milyen az, amikor egy könyvet nagyon szeretnénk már olvasni. :-)
    Te mit gondolsz erről?

    ReplyDelete
  2. Örülök, hogy megnevettettelek. Biff eddig egyetlen barátom kivételével mindenkinek bejött, remélem, neked is. :-D

    A könyvkalózkodással kapcsolatosan ambivalensek az érzéseim: azt gondolom, hogy minden könyvet megvásárolhatóvá kellene tenni elektronikusan, ha egy kiadó nem hajlandó, akkor inkább elnéző vagyok a kalózokkal. Azt gondolom, az olvasó ember hajlandó megbecsülni a könyvet azzal, hogy ha nem kérnek nagyon sokat érte, kifizeti az e-könyvet. Ha tehát van legális e-könyv valamiből és nem megfizethetetlen, abszolút elítélem.
    Ugyanakkor azt hiszem, a következő években változni fog a kalózkodás meghatározása, ahogy a szerzői jog is. Az, hogy a szerző a könyv megírása után, örökösei pedig még halála után 70 évig pénzt kap minden eladott példány után, aránylag friss dolog, nincs 200 éves, a 70 év pedig csak pár esztendeje van. Előtte másból éltek az írók, de főleg az örököseik. A digitális tartalmak közkincsé tételét többen szorgalmazzák. Szerintem jelentősen rövidülni fog a copyright, viszont más bevételek lesznek on-line (pl. e-könyvből átkattintással vásárlás)

    ReplyDelete