Érettségizik a fiam. Tudom, ezzel abszolút nem vagyok
egyedül, pénteken szépen megtelt a Facebook-falam csinosabbnál csinosabb fiatal
hölgyekkel és urakkal és büszke szüleikkel. Nyilván azzal sem vagyok egyedül,
hogy ebből az alkalomból pontról pontra végiggondolom, mi értelme van ennek az
egésznek, és hogy van-e köze az érettséginek az érettséghez. Röviden: semmi.
Semmi értelme és semmi köze. De biztosan vízválasztó, hiszen a fiatalok nagy
része számára ez az utolsó alkalom, amikor teljesen felesleges tudásról kell
számot adniuk az iskolában elfecsérelt sok-sok óra, hét, hónap után. Akár
dolgozni fognak az érettségi után, akár továbbtanulnak, legalábbis elvileg, már
csak olyan tanulmányokat kell folytatniuk, aminek van gyakorlati haszna vagy
élvezeti értéke saját életükben. Haszontalan tananyag ilyen mértékben már
biztosan nem lesz. Sokan posztolgatnak olyat, hogy megint eltelt egy nap,
amikor nem használtam a Thálesz-tételt, azt már ritkábban látom, hogy ismét eltelt
egy újabb évtized, amikor nem használtam irodalmi műelemzési tudásomat. Matematika-angol
szakos vagyok eredetileg, könyvmoly. És így is bátran kijelenthetem, sem az
egyiket, sem a másikat nem használtam volna az elmúlt 12 évben, ha nem a gyerek
iskolai feladataiban kellett volna segítenem. Hogy mi lenne az érettség? Az,
hogy egy 18-20 éves fiatal tudja, mi érdekli, mivel szeretne foglalkozni, érti,
hogy állampolgárként felelőssége van, ismeri a jogait, a lehetőségeit, tájékozott
a világról, véleménye van és azt képviselni is tudja. Idáig azonban kevesen
jutnak el egy olyan iskolarendszerben, ahol rengeteg a megkérdőjelezhető értékű
ismeretanyag a tantervben, míg például pályaorientáció vagy iskolai demokrácia
nincs, heti 50-60 óra iskolához köthető munka mellett pedig nincs idő
megtalálnia önmagát a legtöbb diáknak.
Az érettségire való ’felkészítés’ legkésőbb kilencedikben
elkezdődik, de sokszor már korábban. Tévedésben van az, aki azt gondolja,
tanítással. Nem tudom, mikor kezdődött ez a ma már általánosnak mondható trend,
de a felkészítés riogatást jelent. Saját középiskolás éveimből, amikor még
korántsem tartott ott az oktatási infláció, ahol ma, így messze kevesebben
érettségiztek, a tanári attitűd az volt, ’neked is sikerülni fog, én meg
igyekszem ebben segíteni’. És úgy
segített, hogy egyetlen olyan órára sem emlékszem, amikor deklaráltan
érettségire készültünk volna, amikor tételeket kellett volna kidolgozni és
visszamondani. Ma más a helyzet. Ahelyett, hogy a szorongó diákokat egy tanár
megsétáltatná az iskola folyosóján megmutatni nekik, hogy mennyi embernek
sikerült már megugrani ezt az akadályt, vagy arra késztetné, gondolja végig,
hány abszolút buta ismerősének sikerült már, paráztatás van. Szóban, tanórán,
órán kívül. Senki nem mondja már el a gyerekeknek, hogy az érettségin az iskola
is vizsgázik, a kívülről jövő érettségi elnök előtt, valahogy meg kell mutatni,
hogy jogosan kaptak a diákok 4-6-8 éven keresztül jó jegyeket. És sajnos ezeket
a mondatokat sok gyerek otthon, a szüleitől sem kapja meg, pedig legalább
nekünk kármenteni kellene.
A paráztatás csúcsra járatása az egyre több iskolában megszervezett
ún. kisérettségi. Az alapötlet nem rossz, lehetőséget adhatna azoknak a diákoknak,
akik tanórai helyzeten, az elmúlt néhány nap vagy hét tananyagának
visszaböfögésén kívül még nem mérték meg magukat, nem kellett számot adniuk
komplex vagy hosszabb távon is megmaradó ismeretekről, tudásról. Erre viszont
tökéletesen alkalmasak lennének a házi versenyek. A kisérettségi viszont minden,
csak nem az érettségi egyfajta modellezése, több okból. Egyrészt nincs előtte
még néhány nap vizsgaidőszak sem, a heti 37 óra mellett kellene felkészülni rá
(persze orvosi igazolással sokan kreálnak maguknak készülési időszakot).
Másrészt miközben minden normális tanár minden eszközzel segít a diákoknak az
érettségin, a kisérettségin a szokásosnál sokkal szigorúbbak, a segítő szándék
látszólag teljesen hiányzik. Harmadrészt általában háromszoros, négyszeres
jegyet jelent, így olyan számonkérés miatt, ami nem is az adott tanév anyagából
van (kérdés, jogszerű-e egyáltalán), egész éves kemény munkát és jó eredményt
ronthat el. Ad abszurdum egy addig kitűnő diák egy rosszul sikerült magyar
kisérettségivel lerontott jegy miatt nem mehet műszaki egyetemre.
Aztán elérkezik maga a ’nagy nap’. Az amúgy is szorongó
fiatalok elindulnak öltönyben vagy matrózblúzban, hogy megadják a tiszteletet…
a papírlapnak, amit eléjük tesznek. Még az amúgy minden területen nagyon
hagyománytisztelő osztrákoknál is az írásbeli vizsgák előtt arra ösztönzik a
diákokat, a lehető legkényelmesebb öltözékben érkezzenek, hogy a nadrágszaggató
és kényelmetlen székeken legalább ne a kényelmetlen ünneplő miatt feszengjenek,
tudjanak a feladatra koncentrálni. Egyetemen sem jutna eszébe senkinek írásbeli
vizsgára kiöltözni.
A mieink viszont feszengenek, talpig öltönyben, teszik ezt
hajnalban, félálomban, mert az érettségi időpontja sem mozdítható el reggel 8
óráról, amihez – a jó ég tudja minek – fél 8-ra muszáj bent lenni az iskolában.
Miért nem lehet olyan időpontban kezdeni az írásbelit, amikor ezek a 18-20
évesek már ébren vannak? Mondjuk 10-kor. Vagy akár megtarthatnának 3 órát az
alsóbbéveseknek, hogy tanítási napnak számítson, az írásbeli meg lehetne
délben. Hogy várhatunk el tőlük jó teljesítményt félálomban? A magyar még
hagyján, mert az első dolgozatot 90 perc után szedik be, addigra talán
felébrednek és átnézik beadás előtt, de a matek villámkérdéseit 45 perc alatt,
alva írják meg. Talán így könnyebb előhívni a tudatalattiból valamit?
Olyan
kérdéseket már nem is tennék fel, hogy a gyakorlati szövegalkotás, mint az idei
motivációslevél-írás, ami mindenki számára hasznos tudás lenne, miért nem volt
eddig alap, miért nem ilyenekkel telnek a magyar nyelv órák, ahogy azt sem, ha minden
évben belekerül a matek érettségibe gráfokkal foglalkozó feladat, azokkal miért
másfél héttel az érettségi előtt egy gyakorló feladatsorban találkozik az ember
gyereke gráffal. Olyan messzire nem mennék, hogy minek is kellene tudnia
műelemeznie egy leendő mérnöknek vagy bonyolult síkgeometriai feladatot
megoldani tudnia egy történésznek.
No comments:
Post a Comment