Integráció vs. Inklúzió - Miről is beszélünk és mi a baj az integrációs törekvésekkel?
Az oktatás
inklúziós és integrációs megközelítése egyetért abban, hogy meg kell
határoznunk bizonyos kereteket, amelyek között az oktatás megvalósul (és tudomásul veszi, hogy lesz, aki nem fér ebbe bele, sőt lesznek olyanok is, akik szegregálódva tudják megőrizni a legjobban önmagukat, és kiteljesedni). A
különbség abban áll, hogy a két iskola másként látja a kereteken belüli helyzetet,
és ennek megfelelően az integráció hívei a kereteket, pontosabban azt, hogy mi
számít normálisnak és elfogadhatónak, szükségszerűen szűkebbre szabják, így többen maradnak vagy esnek ki belőle.
Navracsics Tibor,
volt oktatási EU biztos utolsó nagyszabású szereplésén azt találta üzenni a
tanároknak az integráció híveként, hogy felelősségük azért hatalmas, mert a
tanítványaik közül mindenki arról álmodik, hogy olyan legyen, mint ők. No, de
miért akarna mindenki fehér középosztálybeli, középkorú nő lenni? (Hiszen
Európában a tanárok döntő többsége ilyen) És kinek is lenne jó, ha mindenkinek
ez lenne a célja? Vagy rengeteg boldogtalan embert nevelnénk, vagy nem lenne a
későbbiekben sem autószerelő, sem bankigazgató.
Integráció 1
Ez a megközelítés
nagyjából homogén csoportként kezeli mind az „átlagot”, mint a „beintegrálandó”
kisebbséget, ami eleve elhibázott. A különböző ábrázolások néha az ittenihez
hasonlóan külön határvonallal körülvéve, néha csak a halmaz egyik sarkában egy
kupacba összegyűlve ábrázolja őket. A megközelítés egyértelműen egyfajta
elérendő célként mutatja a többséget, az integrálás erőszakos törekvése arra
irányul, hogy a sok egyforma pirosból mihamarabb, extra eszközök igénybevételével
egyforma kékek váljanak, azt pedig nem veszik figyelembe, hogy az inegrálandó célcsoport esetleg nem akar kékké válni. Ennek a megközelítésnek a kudarca nyilvánul meg elsősorban a franciaországi kisebbségek esetében, akik az erőszak ellenére sem kívántak a keresztény francia többséghez hasonlulni.
Integráció 2
Ez a megközelítés
van talán a legközelebb ahhoz, amit ma Magyarországon egy hangos értelmiségi
csoport politikailag korrektként próbál eladni. Ez a megközelítés azt célozza,
hogy ugyanabba a közegbe sokféle „másmilyet” integráljanak be. Az iskola céljává
az válik, hogy mindenkiből kis szürke pont legyen (na, jó, itt zöld). Ez ellen
ágálnak a pedagógusok, mert nincsenek eszközeik ahhoz, hogy a mozgássérült, az
autista, a diszlexiás és a halmozottan hátrányos gyereket is addig gyúrja
egyedül, amíg nem kezd el mindegyikük arra vágyni és készülni, hogy fehér
középosztálybeli középkorú nő legyen.
Inklúzió
Ez az ábra
találja el a legjobban azt, ami a valódi inklúzió gondolata. Tudomásul veszi,
hogy még az átlagosnak tekintett gyerekek és nagyon különbözőek, a korábban
kiszorult gyerekekhez hasonlóan. Nem arra törekszik, hogy mindenkit eljuttasson
az első diplomájáig, hanem arra, hogy mindenki abban teljesedjék ki, amiben a
legjobb. Látható, mindenki lubickol ebben a helyzetben, és bizony elég sokáig
kell nézegetnünk ahhoz, hogy lássuk, mi is volt a korábban átlagosnak tekintett
(a zöldek többen vannak, de ők is sokfélék.). Ezt pedig csak akkor lehet megvalósítani, ha a tanuló
kezébe adjuk a tanulás irányítását és persze a tanuláshoz, fejlődéshez
szükséges eszközöket, konkrétan hagyjuk, hogy ugyanolyan nyitottak és gyorsan
tanulók maradjanak, mint amilyenek féléves korukban voltak. De könnyebb dolga is van a pedagógusnak, hiszen nem kell erőszakot tennie azon, akit más érdekel, mint amit ő az átlag elérése érdekében tenne.
No comments:
Post a Comment