Kitűnő
időzítéssel, január 31-én, egy péntek este megjelent a Magyar
Közlönyben az új Nemzeti Alaptanterv (NAT). Az időzítés lehetővé tette,
hogy független szakértők és különféle pedagógus szervezetek gyorselemzéseket
tegyenek közzé róla, amelyek egy része nagy sebességgel terjed a közösségi
hálókon, míg mások az internetes sajtóba is eljutottak. De mit kell mindebből
a szülőknek mindenképpen tudnia? A legfontosabb, és nagyjából az
egyetlen olyan eleme, amelyiknek biztosan hatása lesz az állami iskolákba járó
gyerekek életére, hogy az új NAT – ha nem is a kutatások alapján indokolt
mértékben – csökkenti a kötelező és a maximális óraszámokat is. Azt,
hogy a tartalom – amit majd még az ezután kiadásra kerülő ún. kerettantervek is
befolyásolnak - milyen formában szivárog majd be az osztálytermekbe, az új
tankönyvek megjelenése után lehet majd csak sejteni, hiszen tudjuk, a tanárok
döntő többsége (miközben jó eséllyel sosem tanulmányoztak egyetlen tantervet
sem) tankönyvet „tanít le”.
Az új NAT-ot
felmenő rendszerben vezetik majd be, 2020 szeptemberétől az első, ötödik és
kilencedik évfolyamokon, illetve a hatosztályos gimnáziumok hetedik évfolyamán.
Nem tudni, mennyivel lesznek jobb vagy rosszabb minőségűek a mostani, sokszor
elfogadhatatlanul elavult vagy szakmaiatlan tankönyveknél azok, amelyeket most majd
sebtében kiadnak. Ez a jövő zenéje. Abban viszont biztosak lehetünk, hogy azok
a pedagógusok, akik eddig ezeket rossz tankönyveket használták, az újakat is
fogják, bármilyenek is lesznek azok. Az pedig minden szülő számára fontos
tudnivaló, hogy az ingyenes tankönyveket használni, sőt egyáltalában tankönyvet
használni továbbra sem kötelező.
Komoly
előrelépést jelent, és mindenképpen üdvözlendő az, hogy az új NAT lehetővé
teszi a 11-12. évfolyamon a természettudományos tárgyak jelentős terhétől való
megszabadulást azok számára, akik az előző 10 évben más érdeklődést alakítottak
ki vagy egyszerűen megutáltatták velük ezeket a tárgyakat (sajnos valószínűleg
ők vannak többen). A tanterv ezeknek a diákoknak bevezetne egy összevont,
alacsony óraszámú tárgyat, amely természettudományos ismereteket közvetítene.
Ott van viszont a kiskapu, helyette az iskola dönthet úgy, hogy valamelyik
tárgyat kötelezővé teszi, ha nincs olyan, aki az összevont tárgyat tanítaná.
Abból az elemi felháborodásból kiindulva, ami a szakképzésben bevezetett
természettudományos tárgyat övezte, sajnos sejthető, a szaktanárok nagy része
nem tud és nem akar kijönni tantárgyi karámjából. (Mennyivel beszédesebb az
angol kifejezés: ott silónak nevezik ezt, ahol saját levében erjed a takarmány
és a tanár). Pedig micsoda lehetőség lenne! Nincs olyan, akinek későbbi
életében ne lenne szüksége bizonyos mértékű természettudományos érdeklődésre és
ismeretre, amit két év alatt vissza lehetne építeni. Ne legyen igazam, de
félek, ez nem fog megtörténni. Ráadásul fájóan hiányzik – állítom ezt
határozottan matematika szakosként – a matematikától való „megszabadulás”
lehetősége.
Azt gondolhatná
az egyszeri szülő, sőt akár a szakember is, hogy ugyanezt a lehetőséget azok
számára is biztosítani kell, akik természettudományos érdeklődésűek,
nevezetesen a történelem, irodalom, nyelvészet, művészeti tárgyak alóli „felszabadulás”.
Nem meglepő, hogy ez nincs így, hiszen egy nacionalista, múltba révedő
kormányzati politika számára már a kérdésfelvetés is valószínűleg
értelmezhetetlen. Az sem meglepő sajnos, hogy a magyar- és történelemtanárok
szervezetei által kiadott állásfoglalások nem követelik hangosan ezt a
lehetőséget. Nem fér bele a bölcsészek által irányított közbeszédbe, hogy
felvessük, a humán tárgyak a jelenlegi módon éppolyan feleslegesek, sőt
terhesek a diákok egy része számára. (No persze mindehhez arra is szükség
lenne, hogy a érettségin csak egy középfoknak megfelelő nyelvvizsga legyen
kötelező, minden más tárgy választható legyen.)
Azok számára,
akik túl alacsonynak gondolják a vérnyomásukat, érdemes a tanterv problémás
részleteiről olvasni különböző pedagógus szervezetek és Facebook-csoportok
oldalain, de abban a tudatban, hogy ennek nagy része semmilyen módon nem
befolyásolja majd, ami a tanteremben történik. Akiket érdekel néhány független
szakember véleménye, szintén találnak olvasnivalót. Knausz Imre érdekes
jegyzetet tett közzé a NAT jelentőségéről (https://www.facebook.com/notes/imre-knausz/sz%C3%BCks%C3%A9g-van-e-nat-ra/10157136226947689/), Nahalka István pedig számos
Facebook-bejegyzést írt, amelyek messze túlmennek a “kell-e Wass Albertet vagy
Agatha Christie-t tanítani” sekélyességén, és remélhetőleg egy alapos, szakmai
elemzés részletei.
Egy dologban ne
legyenek illúzióink: a most hangosan tiltakozó pedagógus-szervezetek tagjai
továbbra is állami iskolákban fognak tanítani szeptembertől, elsőben,
ötödikben, kilencedikben is. Talán kicsit lázadni fognak, és nem teljesen azt
és úgy tanítják majd, amit a szabályok előírnak (erre már született egy
kezdeményezés Schiller Mariann tollából), de nyilván csak annyira térnek majd
el, hogy ne kerüljön veszélybe a harmadikán érkező fizetés. Azaz szépen
működtetik majd a rendszert. Haragudni szoktak rám ezért, de tartom magam a
véleményemhez, ezek a tanárok talán többet ártanak, mint a szó nélkül
végrehajtók. Hogy miért? Egyrészt
kollégáik nagy része boldogan (oké, lehet, hogy néha kicsit kellemetlen
érzésekkel) végrehajt, hiszen így azt érezhetik, nincs felelősségük a gyerekek
tudásáért, felfelé lehet mutogatni. Másrészt egy-két jó tanár jelenléte a
szülőket is befolyásolhatja, sokan ezek miatt a fehér hollók miatt nem döntenek
a rendszer elhagyása mellett, főleg mivel még ezek a pedagógusok sem merik a
szemükbe, a szemünkbe mondani: a mai magyar állami iskola ártalmas a gyereknek.
Egy kis
NAT-történelem
2012 előtt
hosszú ideig csak egy nagyon laza kerettanterv volt hatályban, ami lehetővé
tette volna a gyerek terheinek jelentős csökkentését és a helyi, egyéni
szükségleteknek megfelelő oktatást. A tanárokat, iskolákat viszont senki nem
készítette fel erre a feladatra, nem állt rendelkezésre egy olyan tanterv-bank
sem, amelyből egy adott iskola 40-50 különböző tanterv közül kiválaszthatta
volna, a neki legmegfelelőbbet. Ebben a rendszerben ráadásul állami
támogatással működött egy nagyon szabad tankönyvpiac is, amiben a szerzők
egymásra licitálva pakoltak több és több tananyagot a könyveikbe. Néhány kiadó
azzal ösztönzött az ő termékük választására, hogy konyhakész órai eszközöket is
kínált a tanároknak, akik így tankönyveket, tankönyvcsaládokat tanítottak, a
gyerekek szükségleteit nem nagyon vették figyelembe.
A köznevelési
törvény bevezetésekor bevezették a ma is hatályos központosított tantervet, ami
az iskoláknak az óraszám 10%-ában adott lehetőséget az eltérésre. Ezzel is
kevesen éltek. A tantervet és a tanterv alapján – hatalmas összegű EU-forrás
felhasználásával – készült tankönyveket rengetek kritika érte.
Aztán
elkezdődött az új NAT kidolgozásának háromfelvonásos drámája. Először Csépe
Valéria vezetésével elkészült egy látatlanban erősen kritizált, ám megjelenésekor
egészen korszerűnek bizonyult, kompetencia-alapú tervezet, amelyet a kormányzat
gyorsan ki is dobott a kukába. Ezután Takaró Mihály vezetésével készült valami,
amit az illető munkásságának ismeretében, és nyilatkozatai alapján, látatlanban
hangos kritika ért. Őt is kirúgták, majd megjelent a mostani rendelet, amelynek
előkészítéséről, az abban résztvevőkről szinte semmit nem lehet tudni. És ezzel
a tantervi kálváriának még biztosan nincs vége...
No comments:
Post a Comment