Friday 15 January 2010

Mire jó a bérlet

Napok óta alig jár busz és villamos Budapesten. Ezt mindenki tudja, mert vagy tapasztalja vagy olvasott, hallott róla. Nem lenne ekkora a gond, ha Budapestnek más nagyvárosokhoz hasonlóan normális metróhálózata lenne, legalább 6-8 vonallal, mert a metrósok dolgoznak. De nincs. Budán ráadásul nem jár se HÉV, se troli, így a város egy jelentős része gyakorlatilag megközelíthetetlenné vált. A félórás-egyórás követési időközökkel néha megjelenő járatok nem jelentenek megoldást, mert teljesen kiszámíthatalan a közlekedés. Így az a fura helyzet állt elő, hogy a még közlekedő járatok sincsenek nagyon tömve. A főváros vezetésének egy napba telt, nem szabad ragaszkodni a buszsávok szabadon hagyásához, arra pedig négy nap után sem jött rá, hogy ebben a helyzetben nem szabadna parkolódíjat szedni. Sokan mérföldeket gyalogolnak, mert autóval munkába menve napi többezer forintot kellene kiadnia parkolásra. Valószínűleg azért nem oldották fel a parkolást, mert nem akarják az autósokat auitóhasználatra bíztatni, mert a természet sem szereti a pestieket, a borongós, ködös, szélmentes időben a város levegőszennyezettsége is az égbe szökött. Ilyenkor viszont nagyon nem egészséges a városban sétálni. Szóval se busz, se villamos, se autó, se séta....

Mi a megoldás? Valószínűleg nem a több hétig tartó tárgyalgatás. A BKV sztrájkoló szakszervezeteinek állítólag két hétre elegendő tartaléka van a sztrájkalapban, amiből a sztrájkoló BKV-sok igencsak versenyképes fizetését ki tudják pótolni. Az "utca hangja" el van háborodva. Buszvezetőnek szinte bárki elmehet mindenfajta iskolai végzettség nélkül (bocs, 8 általánossal). Ennyi végzettséggel ma már legfeljebb kubikosnak mehet el valaki igen kevés pénzért. A BKV-nál pedig iskolák nélkül is többet lehet keresni, mint orvosként, tanárként, önkormányzati tisztviselőként, diplomával. De a postás is fel van háborodva. Ha ő sztrájkol, neki kell később kivinnie a leveleket másnap, és nem is fáj annyira senkinek. Talán ezért nem tudnak akkora nyomást gyakorolni a közvéleményre és keresnek fele annyit, mint a buszosok. Az autósok viszont elkezdtek emberként viselkedni: felveszik a megállókban álló utasokat, megszrvezik, hogy hazafelé teli autóval menjenek és segítsenek. Talán erre az egyre jó ez a sztrájk.

Viszont mit tehet az az ember, aki bérletet váltott? Buszávban gyalogol, mert van bérlete? Ha a sztrájk még tart pár napig, a budapesti utazók nagy részének többezer forintos kára keletkezik. Egy hétre a felnőtt bérlet majdnem 2500 Ft, így egyheti sztrájk ennyi kárt jelent annak, aki nem tudja igénybevenni a szolgáltatást, amit a BKV nem tud biztosítani. A BKV hárít, azt mondja, nem ő okozza a kárt, hanem a szakszervezetek, a bérleteseknek meg tudomásul kell venni, hogy így jártak. Azt persze nem értem, miért nem lehet a jelenlegi munkanélküliségi helyzetben elegendő sztrájktörőt alkalmazni és végre elindítani a buszjáratokat.

Hogy ez kinek jó? Senkinek. Nyilván a jobboldali szakszervezetek (önmagában történelmi képtelenség) úgy gondolják, majd a kormányra fognak az emberek haragudni, hogy nem adják meg nakik, amit kérnek, pedig nem. Egyrészt minden BKV-járművön ott a hirdetés, amiben sofőröket toboroznak és sajnos rajta van a fizetés, ami az utazóközönség egy jelentős részéénél nagyobb. Másrészt az emberek nem annyira hülyék, hogy Demszkyre haragudjanak, mert nem jár a busz. Hogy mennyire nem támogatáják a szrájkot? Gaskó úr úgy gondolta, politikailag megérné neki, ha még jobban fájjon és vasútas sztrájkot hirdetett. De szerencsére a vasútasok értelmesek voltak és nem sztrájkoltak. Na, legalább ettől észbe kellene kapni!

No comments:

Post a Comment