Október végén
volt szerencsém Máltán tartani egy tréninget az ország összes
iskolaigazgatójának és igazgatóhelyettesének, összesen majdnem 300 embernek
több csoportban. A tréning célja a leadership szemlélet fejlesztése és a
változások menedzselésének segítése volt. Az ország vezetése és az
iskolaigazgatók nagy része is eltökélt abban, hogy az iskolákat a szülők és a
diákok részvételével modernizálja, bevonjon minden diákot és szülőt az
oktatásirányításba, az iskolák vezetésébe. Az igazgatóhelyettesek már keményebb
diónak bizonyultak, tele vannak kifogásokkal, indokokkal arra, hogy miért nem
fog a dolog működni.
A tréningprogram mélypontja
számomra az a pillanat volt, amikor egy igazgatóhelyettes magához ragadta a
szót és a következőt mondta: „Számomra sokkoló és gusztustalan az az ötlet,
hogy a gyerekeknek boldognak kellene lennie az iskolában.” Folytatta is a hölgy:
„Mi vagyunk a tapasztalt felnőttek, mi tudjuk, hogy nekik mi jó, de lehet, hogy
attól nem lesznek boldogok.” Egészen biztos vagyok abban, hogy ezek a mondatok
bármikor elhangozhattak volna egy tanár szájából itthon is. Ott elemi
felháborodás volt a válasz. Vajon itthon mi lenne?
Miért is fontos szerintem,
hogy az iskola örömforrás legyen? Abban nagy egyetértés van a szakemberek
között, hogy a mai gyerekeket egy ismeretlen, bizonytalan jövőre próbáljuk
felkészíteni manapság. Kutatók egyetértenek abban, hogy a ma ismert állások
nagy része nem fog már létezni 30 év múlva, azt viszont nem tudjuk, mik lesznek
helyettük. Nem tudjuk, milyen tudás lesz hasznos abból, amit hagyományosan az
iskola megpróbál átadni, ráadásul a hatékonyság igen alacsony, a semmihez sem
köthető tananyag legalább 80%-át, de inkább sokkal többet elfelejtenek. Mi
lehet hát a megoldás? Az, hogy az iskolát olyan fiatalok hagyják el, akik
valódi élethosszig tanulók, pontosan tudják majd, hogy mikor és mit kell
tanulniuk. Ez pedig biztosan nem fog bekövetkezni, ha a tanulás nem jó élmény,
nem örömforrás.
Magyarországon
nem dolgoztam nagyszámú tanárral már sok éve, itthon fel sem merül, főleg
mostanában, hogy a tanárokat, sőt igazgatókat szülők képezzék. Az a gyanúm, itthon
is hasonló problémákkal szembesülnék, már, ha lehetőséget kapnék.
A tréning egy
pontján esettanulmányokat kaptak a szülői és gyerekrészvétel témájához
kapcsolódóan, például az iskolai étkezésről, tanszerválasztásról, tanulásszervezésről,
idegen nyelven beszélő diákok továbbtanulásának segítéséről. Gyakorlott
trénerként a legnagyobb meglepetés akkor ért, amikor kiderült, a máltai
igazgatóhelyettesek nagy része képtelen olyan esettanulmányt feldolgozni, olyan
helyzetre megoldást találni, ami egy az egyben nem történhetne meg a saját
iskolájában. Vajon mennyire alkalmasak ezek a vezetők egy váratlan helyzet
megoldására, merült fel bennem a kérdés. És persze az is, hogyan teljesítenének
hasonló helyzetben magyar kollégáik.
Málta
egyébként abban is hasonlít Magyarországra, hogy Európában itt a legmagasabb az
elhízott gyerekek aránya. Az iskolákban nem kapnak a gyerekek ebédet, otthonról
hozhatnak (bár a középiskolások is csak 9-től 14.30-ig vannak iskolában, a
tanárokkal és igazgatóhelyettesekkel együtt, csak az igazgatók vannak bent többet). Szerintük megoldották az elhízás problémáját, a gyerekek nem
vihetnek be az iskola épületébe cukrozott üdítőt és chipset, de senkinek nem
jutott eszébe, hogy az egészséges étkezést beépítsék a tananyagba vagy hogy a
szülőkkel összefogva megváltoztassák az otthoni étkezési szokásokat is. Ha a
helyzet hasonlónak tűnik a magyar menzarendelethez, az nyilván csak a véletlen
műve.
No comments:
Post a Comment