Breugel medvéi |
Az adventi időszakban sokan kerekednek fel, hogy megnézzék a
bécsi adventi vásárt. Az elmúlt években akkora lett a tömeg, hogy erről
mindenkit csak lebeszélnék, ám idén a forraltboron és sült gesztenyén kívül
remek kiállításokkal is várja a látogatókat a Császárváros. A három
legfontosabb kiállítóhely közül kettő is „nagy durranással” készült az idei
ünnepi szezonra, és mindkét helyen a tortára cseresznyeként egy-egy további
kisebb, ám különleges másik tárlat is látható. Az Albertinában a nagyszabású
Monet-kiállítást Helen Levitt fantasztikus fotói, a Kunsthistorisches Museumban
a Breugel-kiállítást Wes Anderson kamaratárlata koronázzák meg.
A Breugel-kiállítás számos szenzációt tartogat a látogatók
számára. Egyszerre látható a fennmaradt festmények mintegy háromnegyede és a
grafikák fele. A képek jelentős része magángyűjteményekben rejtőzik, egy részük
sosem volt nyilvánosan kiállítva. Miközben néhány, sorozatként összetartozó
képcsoport 450 év után, a művész halála óta először van egy légtérben, több
tulajdonos jelezte, többször nem járul hozzá a képek szállításához sérülékenységük
miatt. (Egy hiányzó, magángyűjteményhez tartozó kép, a Keresztelő Szent János
prédikációja szállításához valószínűleg ezért nem járult hozzá a magyar állam, bár az index.hu szerint tulajdonjogi vita áll a háttérben.)
Így komoly az esélye annak, hogy ez valóban egy utolsó gyűjteményes kiállítás,
nem olyan, mint a rockzenekarok búcsúkoncertjei.
Az összehasonlítás nem is annyira frivol, mint elsőre
hangzik. Az idősebb Pieter Breugel képei már életében is meglehetősen
népszerűek voltak, bár derék iparosmunkaként. Értékük halála óta nőtt
csillagászati magasságokba. Akkoriban viszont szinte iparművészeti alkotásoknak
tekintették a festményeket. Számos képéből nagyjából azonos másolatok sokasága
készült a festő, illetve fia műhelyében, a megrendelő igényei szerinti méretben,
apró eltérésekkel. Néhány kiállított kép másolatai közül is láthatunk egyet
vagy akár többet is. Nem csak festmények, hanem rajzok és a rajzok alapján készült,
hihetetlenül részletgazdag rézkarcok is nagy számban láthatóak, ezekből valóban
iparművészeti módszerekkel készültek másolatok. A látogatók nem csak a képeket
nézhetik meg, hanem többet is megtudhatnak a festő munkamódszeréről, világáról,
mivel a legfrissebb kutatási eredményekkel is megismertetnek a kurátorok.
Érdemes legalább másfél órát rászánni a tárlat
megtekintésére. Breugel legfontosabb festményei, de a grafikák jelentős része
is időigényesek. A címszereplő sokszor csak mellékszereplője a mindennapi élet
gyorsan zajló eseményeinek, így a nézőnek keresgélnie kell, miközben
rácsodálkozik egy csomó másik történésre is. Breugel képei tehát pontosan
olyanok, mint a valóság, sokszor csak később ébredünk rá arra, hogy történelmi
jelentőségű események részesei voltunk. Az pedig, hogy még a bibliai eseményeket
is korabeli holland miliőben festette meg, szélmalmok és facipők között, nem
csak a korszellemet hozzák közel, de elgondolkodtatnak arról is, hogyan
ismételheti önmagát a történelem.
Ha már a palotában járunk, látogassunk el a Wes Anderson
filmrendező jegyezte tárlathoz is, ami igazi gyöngyszem. A művész és partnere
két éven keresztül válogattak a bécsi múzeumok raktáraiban. Az eredmény pedig
igazi andersonos látványvilág, sok-sok apró különlegesség, amelyek bármelyike
feltűnhetne a legközelebbi filmben. Bizarr portrék, fura állatmúmiák,
hangszertokok és kalapdobozok, hangszerek… Sokféle tárgy zsebkendőnyi helyen,
mintha egy vásott kisfiú zsebének tartalmát látnánk.
Az Albertina impresszionista tárlatai mindig kiemelkedőek,
alapjuk természetesen a múzeum méretes gyűjteménye. 2012-ben az
Impresszionizmus című kiállítással saját maguk számára is feladták a leckét,
olyan magasra került a léc, hogy azt most sem sikerült megugrani. Ám a most
látható Monet-kiállítás mégis kiváló, átgondolt, a festő teljes életművét
bemutató retrospektív tárlat, amelyen a világ legkülönbözőbb részein őrzött
nagyjából száz festmény látható (az emlékezetes budapesti tárlaton, valamikor a
2000-es évek elején 25 volt).
Az idővonal egy olyan, még nagyon pontos, szinte klasszicizáló
képpel indul, amely – a felíratok tanulsága szerint – sokáig okot adott arra,
hogy a kritikusok az összes további, már valódi impresszionista képet
befejezetlennek tekintsék, és néhány, már-már expresszionista világú képpel
zárul, amelyeket az addigra már idős mester szinte vakon festett. A kettő
között pedig akár órákig is gyönyörködhetünk az életműben.
A kiállítás rendezői Monet népszerűségét részben annak tulajdonítják,
hogy ő volt az utolsó „érthető” festő. És
persze Monet képei általában nyugalmat, szépséget sugároznak. Itt nincs szükség
rejtvényfejtésre, az ember egyszerűen belemerül a természet, az épületek és az
emberek lenyomatába. Akár egyes képeket is hosszasan nézegethetünk, és
elcsodálkozhatunk azon, hogyan állnak össze az alakzatok néha szinte
véletlenszerűen elhelyezett festékfoltokból. A szinte vakon festett utolsó
képek a legelképesztőbbek. Közelről csak festékfoltok összevisszasága látszik,
ami azonban mégis összeáll a kert látványává.
Ha az Albertinában járunk, mindig érdemes megnézni vagy
újranézni a Batliner Gyűjtemény állandó kiállítását, most azonban itt is rejlik
egy kisebb kiállítás. Helen Levitt amerikai fotóművész gyakorlatilag
szociofotókat készített az 1930-as évek végétől a 70-es évekig, egy rövid
filmes kitérővel. Szereplői nagyrészt gyerekek, valódi vásott kölykök, és
legalább annyira vásott felnőttek. Mindennapjaikat, játékaikat láthatjuk a
főleg fekete-fehér fotókon. Nagyrészt olyan dolgokat csinálnak, amit a mai
gyerekeknek senki nem engedne meg sajnos. Megelevenedik egy letűnt világ, ami
azonban talán mégsem annyira a múlté. Nekem a fotókon viselt ruhák jelentették
a legnagyobb meglepetést. Ha itthoni képeket nézünk a 40-es vagy a 60-as
évekből, a felnőttek és gyerekek viselete is teljesen eltér a maitól. A nagyrészt
New Yorki képeken azonban csak a nők és néhol a kislányok ruhája helyezhető el
könnyen az adott korban. A fiúk bármelyike, a férfiak nagy része akár a
szomszédban lakhatna ma is.
A jó hír az, hogy valamennyi kiállítás karácsony után is
nyitva lesz, így akár el is halaszthatjuk az utazást a két ünnep közötti
időszakra vagy későbbre. Ha valaki különleges élményt szeretne a vásárban
szerezni, a január 1. délelőtt érdemes kimenni, akár egyenesen a szilveszteri
buliból. Ilyenkor a Bécsi Filharmonikusok újévi koncertjét szabadtéren, óriás kivetítőn
lehet nézni forralt borral a kézben, és keringőzni nercbundás matrónákkal és
pufidzsekis turistákkal. Mindkét múzeum esetében érdemes a nyitás körüli
időszakban érkezni. A Kunsthistorisches Museum limitálja a látogatók számát, a jegyek
adott időszakokra szólnak, így mindenképpen érdemes a jegyet előre, at
interneten megvásárolni. A kiállítás ennek ellenére elég zsúfolt, reggel
azonban még kevesebben vannak. Az Albertina nem is korlátozza, hányan lehetnek
egyszerre a kiállításon, így még hétköznap nap közben is nagy a tömeg.
No comments:
Post a Comment