Lehet, hogy most
igazán el fogom kezdeni írni ezt a blogot? Mindenesetre most megint egy
aktualitás, ami talán hozzásegít egy régi legenda felszámolásához és a
gyerekeink jogainak érvényesüléséhez. A Facebookon tegnap egy csendes
megjegyzésben felhívtam a barátaim figyelmét arra, hogy a négyéves kisfiú megkötözése
ugyanazt a jogot sérti, amit az iskola megsért, ha a házirend vagy előírás
miatt nem enged ki gyereket az épületből szünetekben, lyukas órán, sőt amit a
szülő megsért, ha a gyereknek szobafogságot ad vagy nem engedi el házibulira.
Konkrétan személyi szabadságot korlátoz vagy személyi szabadságtól foszt meg. A
megjegyzés után elindult a számomra hihetetlenül unalmas lejárt lemez: de akkor
majd a pedagógust fogják megbüntetni, ha a gyereknek baja lesz. Most
körüljártam a témát. Hátha segít azoknak is, akik az iskolai házirendek
vonatkozó jogsértéseit szeretnék felszámolni. A végeredmény: szerintem foglalkozás
körében elkövetett gondatlan veszélyeztetésnek minősülhet, ha a pedagógus nem
hívja fel a szülő figyelmét arra, hogy a szülő dolga megtanítani a gyereket biztonságosan,
önállóan közlekedni, és hogy erre egy iskolásnak képesnek kell lennie, viszont
nem korlátozhatja a gyerek szabadságát, ki kell engedni őt az iskolából, mert egyébként
bűncselekmény, személyi szabadság megmegsértése minősített esetét követi el.
Magyarázat részletesen alább. Nyilván most egy csomó más kérdés sokkal
aktuálisabb, de ez valahogy mindig előjön, így talán nem haszontalan beszélni
róla most sem. És nyilván nem kívánom, hogy a bűnbe eső igazgatókat, tanárokat, portásokat börtönbe zárják, de kívánom, hogy ezek a szabályok kerüljenek ki a házirendekből és a fejekből.
A gyermekek
jogaival kapcsolatos legfontosabb és más jogszabály által felül nem írható
jogszabály, az ENSZ Gyermekjogi Egyezménye egyfelől alapjogként védendőnek írja
elő a gyermek magánélethez való jogát (16. cikk), másrészt (bár a kontextus
ebben a cikkelyben kiemelten a bebörtönzéssel foglalkozik) kifejezetten tiltja,
hogy a gyermeket törvénytelenül vagy önkényesen megfosszanak a szabadságától
(37. cikk). Magyarországon nincs olyan törvény (Nagy-Britanniában például van),
ami életkorhoz kötné a gyermek egyedül hagyását, vagy azt, hogy egy gyerek hány
éves kortól közlekedhet például egyedül, így sem kulccsal, sem házirenddel nem
lehet bezárni az iskolába. Ha viszont egy gyereket bezárnak, az a személyi
szabadság megsértése Btk. 194. § szerinti bűncselekményt követik el, ami 3 évig
terjedő szabadságvesztéssel büntethető, ám ha 18 év alatti sérelmére követik
el, a büntetési tétel 1-5 év.
A pedagógusok
legendáriumában szerepel az, hogy ha a gyerek kimegy az iskolából, és történik
vele valami, akkor őt fogják felelősségre vonni. Ezt némiképp megkérdőjelezi,
vagy legalábbis a jogalapot kérdésessé teszi, már érzésre is, hogy ha egy
iskolás gyerekkel ugyanez tanítás után történik, fel sem merül, hogy ne az
autóst, hanem a szülőt vonják felelősségre. Vagy senkit, ha a gyerek volt a
hibás. Mi változik vajon az utolsó óra utáni kicsengetéskor? A továbbiakból ki
fog derülni, hogy semmi, legfeljebb a pedagógusok, és talán a szülők egy része
is, azt hiszi.
A legendában hívő
pedagógusok, bár nevet nem feltétlenül tudnak adni annak, amitől félnek,
nagyrészt úgy gondolják, hogy kiskorú veszélyeztetéséért vonhatják felelősségre
őket. A Btk. 208. § paragrafusa szól erről a tényállásról, és így fogalmaz: „A
kiskorú nevelésére, felügyeletére vagy gondozására köteles személy …, aki e
feladatából eredő kötelességét súlyosan megszegi, és ezzel a kiskorú testi,
értelmi, erkölcsi vagy érzelmi fejlődését veszélyezteti, bűntett miatt egy
évtől öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.” Ahhoz, hogy fennálljon a
kiskorú veszélyeztetése, azt kell bebizonyítani, hogy azzal, hogy a gyereket
egyedül engedték az utcára, a boltba, veszélyeztették a testi (esetleg értelmi,
erkölcsi vagy érzelmi) fejlődését.
Ha az
iskolaérettség feltételeit nézzük, egy iskolaérett gyereknek, tehát minden
iskolába járónak, képesnek kell lennie bizonyos fokú koncentrációra, szülői,
tanári utasítások végrehajtására, tehát arra, hogy ha már megtanították neki,
hogy a kereszteződésben meg kell állni, körül kell nézni, stb., arra önállóan
képes. Ha erre a konkrét feladatra a szülő és a pedagógus egyike sem tanította
meg, az valóban lehet a kiskorú veszélyeztetése, ám nem az, hogy a gyerek
kimehetett egyedül az utcára. A gyerekek nagy része ezt nem sajátítja manapság
el, de mivel ez például nem tananyag – elég baj ez -, ez bizony a szülő
felelőssége, nem a tanáré.
A másik, a pedagógusokban meglévő tévhit, hogy
a gyerekmegőrzésre vonatkozó szakmai kötelezettségét mulasztja el, ami jogi
kifejezéssel a foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés
tényállását merítené ki (Btk. 165.§). Ez akkor valósul meg, ha valaki „foglalkozási
szabály megszegésével más vagy mások életét, testi épségét vagy egészségét
gondatlanságból közvetlen veszélynek teszi ki, vagy testi sértést okoz”, és 1
év szabadságvesztéssel büntethető. Mivel nem a tanár löki be a gyereket a busz
alá, a második esettel talán nem kell foglalkozni. Az tehát a kérdés, hogy
foglalkozási szabályt szeg-e meg a pedagógus. Nézzük meg ezt annak ellenére,
hogy a fentiek alapján állítom, nem veszélyeztetheti a gyerek testi épségét
azzal, ha kiengedi az iskolából.
Mi tehát a
pedagógus feladata? A köznevelési törvény szerint „A pedagógus alapvető
feladata a rábízott gyermekek, tanulók nevelése, oktatása”, ezen belül az, hogy
“a gyermek testi-lelki egészségének fejlesztése és megóvása érdekében tegyen
meg minden lehetséges erőfeszítést: felvilágosítással, a munka- és
balesetvédelmi előírások betartásával és betartatásával, a veszélyhelyzetek
feltárásával és elhárításával, a szülő - és szükség esetén más szakemberek –
bevonásával”. Azaz dolga megkérdezni a szülőt, megtanította-e már a gyereket
közlekedni, dolga elmondani a szülőnek, hogy ezt meg kellene tennie, de mivel
nincs befolyása a számára előírt tantervre, nem dolga a megtanítani a gyereket
közlekedni. Dolga az is, hogy felvilágosítsa a szülőt arról, hogy a gyerek
szabad, továbbá dolga, hogy ne ringassa abba tévhitbe, hogy felelősséget vállal
valamiért, amiért nem felelős. Dolga lehet az is, a pedagógusnak vagy az
iskolának, hogy tájékoztassa a szülőt, ha a gyerek nincs az iskolában, ehhez
azonban nyilván normális beléptető-rendszer kellene, anélkül még azt sem tudják
feltétlenül, hogy a gyerek be se jött az iskolába.
No comments:
Post a Comment