Azt kérdezi a
Facebook, mi jár a fejemben. A tegnapi híreket hallva először a kognitív
disszonancia csökkentés elmélete jutott eszembe. Azoktól, akik tegnap elmentek
és leültek, nem várhatunk mást, mint hogy most önigazolni fognak. Ők is csak
emberek. Ugyanakkor este nagyon optimistán feküdtem le, és ez reggelre sem múlt
el. A tegnapi szülői értekezlet illetve iskolai szülői szervezeti ülés
tapasztalata, hogy a tanároknál, úgy tűnik, tényleg átszakadt egy gát, és bár
tényleg főleg az anyagiak és a munkateher fáj, eltökéltek, hogy a gyerekekért
is harcolni fognak, amihez nyíltan kérték a szülők támogatását, szigorúan
szakmai érvekkel. Fontos, hogy megmutassuk szombaton, mi is harcolni akarunk a
gyerekeinkért, de az is fontos, hogy legyen folytatás, kezdődjön el végre egy
bojkottal kombinált bizonytalan idejű sztrájk mindaddig, amíg nem teljesülnek
minimális feltételek. Az viszont elengedhetetlen, hogy a szakszervezet és a
szakmai, érdekvédelmi szervezetek egyezzenek meg ebben a minimumban, figyelembe
véve azt is, amit a diákok már 2014 óta követelnek.
Az optimizmusom
akkor ért a csúcsa, amikor egy egyébként eléggé konformistának ismert apuka azt
kérdezte, akkor most nem lehetne-e azonnal becsukni az iskolákat és ki sem nyitni
addig, amíg nem sikerült az egészet újragombolni. Dehogynem, azt kellene.
Szülőknek és pedagógusoknak egymást kell most meggyőznie, hogy lépni kell.
A tegnapi szülői
arra is remek volt, hogy értesüljünk a tankerületben megrendezett, fórumnak
nevezett kabarétréfáról is. Csak néhány apró mozzanat, amit a Klik fórumról hallottunk:
- a tankerület
igazgatója meglepetten szembesült a napi működést és a tanítást akadályozó
problémákkal, úgy is, mint tanterv, be nem tölthető álláshelyek, a minősítési
eljárás miatt elmaradó tanítás és társai, viszont büszkén tudatta, tudja, hogy
nincs kréta, de nem tehet semmit, mert ugye a közbeszerzés;
-
azt is
tudatta, hogy persze ő is hasonló álláspontot képviselne, hiszen ő is csak egy egyszerű
tanár, de ugye a pozíciója (arról sajnos nincs hír, megkérdezte-e valaki, mivel
zsarolták meg, hogy elvállalja a posztot és ne mezei tanár legyen);
-
egyszercsak
felállt egy férfi a hátsó sorban, és közölte, hogy ő a felsőoktatási
államtitkár (jelenlétén a tankerigazgató lepődött meg talán a legjobban), minden
új volt neki, amit itt hallott, mert semmit nem tud a közoktatásról – majd másnap
kinevezték közoktatási államtitkárnak (oké, legalább pár órával a poszt
elfogadása előtt tájékozódott, hogy mit vállal el, ne legyünk maximalisták);
-
ugyanez
a férfi megérdeklődte, hányadik az országos rangsorban az ország egyik legjobb,
a tankerülethez tartozó gimnáziuma, majd a választ hallva, megkérdezte, a Nők
Lapja rangsoráról van-e szól (igaz, erre meg is kapta a választ, hogy a HVG
rangsorról van szó, mivel az iskola onnan tájékozódik, „nem úgy, mint maguk”).
Viszont szerintem a fórum
elérte a célját a mi, szülői szempontunkból. A tantestület nevében a
Közalkalmazotti Tanács megfogalmazta szakmai
problémáit, követeléseit, ma nyilvánosságra is hozta azokat, és hivatalosan
is azt kérte a szülőktől, ha egyetértenek azzal, a dokumentumban foglaltak
valóban problémák és szakmaiak, legyenek ott szombaton velük együtt. Azt is
tudjuk, a pedagógusok a diákokkal is beszéltek, beszélnek, ami fontos.
Létezhet-e olyan helyzet, amelyben egy diák felelős aktív állampolgárságból
többet tanulhatna?
Már csak az a
kérdés, még hány helyen történt ugyanez meg. Remélem, sokfelé. És az is kérdés,
mi lesz a következő lépés a szombati demonstráció után és milyen gyorsan. A
tegnapi nap, a köznevelési kerekasztalról illetve az Országgyűlés Oktatási
Bizottságának üléséről megjelent hírek megmutatták, a kerekasztalhoz egyelőre biztosan
nem szabad leülni, a kormánypártok cinikusan semmibe veszik a most megmozdult
tömeget, de azt is, hogy a tiltakozók egy része biztosan erősen hajlamos a
kognitív disszonancia csökkentését szolgáló technikák alkalmazására, ami
magában hordozza a veszélyt, azok, akikkel a kormány szóba áll, gyorsan beállnak
a sorba.
No comments:
Post a Comment