Van egy
remek, és már egyáltalán nem kis közösség a Facebookon, amit egy fiatalos, de
már nyugdíjas tanárnő, Tőkés Hédi indított útjára, a Neveljünk együtt! Hédi a
minap bedobott egy új témát, az osztályozásról, tegnap pedig körkérdés(eke)t
intézett szülőkhöz és gyerekekhez. A kérdésekre csak olyan terjedelemben
sikeredett válaszolni, ami egy Facebook kommentnél hosszabb. Íme. Talán nem
meglepő, ha nem hagyományosak a válaszaim.
Bár
nulladik kérdés nem volt, először mégis azt kellene tisztázni, mi végre
osztályoznak. Ha ezen múlhat egy gyerek jövője, továbbtanulása vagy a
megélhetést jelentő ösztöndíj, én bizony (jöhetnek a kövek), mindenkinek ötöst
adnék, természetesen úgy, hogy szülőnek és diáknak elmondom, miért teszem, és
bevezetnék mellé egy valódi értékelési rendszert. Ez a meggyőződésem nem új
keletű. Soha nem fogom elfelejteni egykori gimnázium osztályfőnököm, egyben
matektanárunk egy évig tartó bűntudatát és önmarcangolását, hogy egy orvosira készülő
osztálytársunknak matekból négyest adott, és a srác az első évben egyetlen
ponttal, azzal a négyessel maradt le a felvételről (szerencsére következő évben
felvételi nélkül bekerült, mert alacsonyabb volt a pontszám.)
1. Mit (kéne, hogy) osztályozzanak a tanárok?
Manapság
már iskolai keretek között nem nagyon létezik abszolút tudás. Mindenképpen azt
kellene osztályozni, hogy egy diák önmagához képest hogyan teljesít. Ehhez
persze arra is szükség lenne, hogy a legjobb képességű diákok is kapjanak olyan
feladatokat, amelyek kihívást jelentenek a számukra. Meg arra is, hogy az osztályozás vegye
figyelembe, hogy mindenkinek a vannak jobb és rosszabb napjai. Erre a Prievara
Tibor által kidolgozott, és a fiam iskolájában számos tanár által használt
pontozásos rendszer[1] például kiváló. Itt egy egyszeri gyengébb
teljesítményt egyéni feladatokkal ki lehet egészíteni, lehet jó jegyet kapni,
ráadásul ellensúlyozza azt is, ha valaki egy tantárgyon belül bizonyos
területeken jó, míg másban gyengébb (pl. egy nyelvnél nagy szókincse van, de a
nyelvtani szabályok alkalmazása nehezebben megy, amitől persze (ha nem a
francia nyelvről van szó), még kiválóan kommunikálhat).
2. Milyen osztályozási/értékelési forma jelentene, mondana számotokra (a
gyermeketek számára) a legtöbbet, segítene a legjobban?
Nekünk szerencsénk volt, alsó tagozatban valódi, egyénre
szabott, értő és fejlesztő szöveges értékelést kaptak a gyerekek, amit mindenki
nagyon szeretett. Minden területen megtudhattuk, hogy mi megy jól, miben
lehetne fejlődni, milyen területeken jobb a gyerek az átlagnál. Aztán ehhez
társultak év személyre szabott feladatok, amivel az erősségeket is tovább
lehetett fejleszteni. Ez a fajta értékelés tapasztalatom szerint a tanárnak is
segít, mert egyfajta kényszer arra, hogy egyéni tanulási igényekben, utakban
gondolkodjon. Ha valaki próbálta, tudja, a diákok, ha magukat és társaikat kell
értékelniük, általában nagyon reálisak. Ez is fontos eleme kellene legyen az
értékelésnek.
3. Mi módon lehetne ösztönző - és nem letaglózó -
egy osztályzat akkor, ha az rossz? Egyáltalán lehetséges ez?!
Abszolút lehetséges, de több feltételnek kell egyszerre
teljesülnie. Először is nyilvánvalónak kell lennie, hogy van lehetőség a
javításra. Valódi javításra gondolok, nem olyanra, hogy egy egyes dolgozat után
megírt ötös a naplóba beírt hármast eredményez. Persze fontos az is, hogy az
osztályozás alapja ne egy olyan feladatsor legyen, ami csak a hiányosságokat
akarja kideríteni, addig kérdez, amíg ki nem derül, mit nem tud a diák. Az is
nagyon fontos, hogy a diák tudja, nyitott a tanár az okok megbeszélésére. A rossz
osztályzat akkor letaglózó (kizárva persze a fent már említett esetet, amikor
gyakorlatilag a gyerek élete múlik rajta), ha rengeteg tanulás után sem
sikerül. Ilyenkor közösen kellene keresni, hol rossz a módszer – a tanulási
vagy a számonkérési. Fontos a tanárnak tudnia azt is, milyen következményei
lehetnek a gyerek számára egy rossz jegynek. Tudjuk, hogy vannak gyerekek,
akiket akkor is keményen büntetnek, megvernek, ha önhibájukon kívül kaptak
rossz jegyet. Persze itt jön ismét a dilemma: ha olyan gyereknek nem adnak
rossz jegyet, akit megbüntetnek érte, más hogy kaphat rossz jegyet.
4. Miért baj, ha az a jegy (vagy másféle, de
mindenképpen rossz minősítés) ott és akkor elkeserít, letaglóz?
Alapvetően nem lenne ez rossz, hiszen a nevelés, az
oktatás egyik fontos célja (lenne), hogy megtanulják a gyerekek, hogyan lehet a
kudarcból tanulni. Sok esetben egy rossz jegy sokkja felrázza a gyereket. A
gond csak az, hogy a magyar iskola nem a kudarcokból való tanulásra ösztönöz, ha
rossz jegyed van, akkor hülye vagy (vagy hülye a tanár). Nagyon fontos lenne,
hogy az, aki az osztályzatot adja, tudja, hogy mi az oka az elkeseredésnek, és
nagyon fontos lenne ezzel kapcsolatosan a családnak és az iskolának
együttműködnie. Ha valakinek egy hármas becsúszásán múlik, hogy kifizetik-e
neki a jogosítványt, vagy egy neki nagyon fontos eseményre elmehet-e, akkor nyilván nem lehet(ne) hármasa. Sajnos ezzel
visszaléptünk az első mezőre, hiszen a mai magyar iskolában az osztályzat
létkérdés. Nem (csak) azért követelik a szülők a jegyeket, mert őket is csak
osztályozták és nem értékelték, hanem azért, mert a lehetséges legelső
pillanatban ki akarják számolni, van-e a gyereküknek esélye arra, hogy ott
tanuljon tovább, ahol szeretne.
5. Hogyan gondoljátok: mi van egy-egy osztályzat mögött:
csak a tudás vagy valami más is?
Visszakérdezek: mi az, hogy ’csak tudás’. Milyen tudást
osztályoz az osztályzat? Ha valaki már próbálta, akár diákként, akár tanárként,
tudja, mennyivel keményebb kihívás, ha egy dolgozathoz mindent lehet használni.
Szerintem tudás, hasznos és fontos tudás, hogy hogyan készül el és hogyan
használható egy jó puska (megtanul jegyzetelni és forrást használni). Fontos és
hasznos tudás, szerintem hasznosabb is, mint az adott tárgyi tudás, hogy kitől
érdemes segítséget kérni egy adott feladat megoldásában (így lehet a súgásból,
lesésből kooperáció, közösen sokkal jobb teljesítmény). És persze mindannyian
ismerjük a skatulyázó vagy az egyes diákokra pikkelő tanárokat, akiknél a tudás
csak egy eleme az osztályzatnak, ha egyáltalán eleme, ilyen tanárom nekem is
volt gimnáziumban.
+1
Tényleg csak az van ma, ami a képen van?
Szerintem
sajnos mindkét kép tükrözi a mai valóság egy részét, és mindkettő a rosszat. Ha
rosszak a jegyek, közösen kellene keresni az okokat, diáknak, szülőnek,
tanárnak egyaránt.
[1] Egészen leegyszerűsítve tanév szakaszokra
van osztva, a szakaszok végén van egy-egy osztályzat, ami megszerzett pontszámokhoz
van kötve. Ha a szakaszon belül valami nem sikerült vagy a diák hiányzott
mondjuk egy dolgozatnál, akkor a tanárral egyeztetve vállal egyéni feladatot
plusz pontokért.
Köszi szépen, Hédi!
ReplyDeleteTeljesen igazad van.
Az egységes minimumkövetelmények nagyon fontosan lennének, de ennek semmi közvetlen köze nincs sajnos az osztályozás gyakorlatához. A már emlegetett Prievara Tiborral beszélgettünk épp néhány napja, hogy a szükséges mérőeszközök is sokszor hiányoznak. Az innen-onnan összekotort nyelvi szintfelmérők helyett ő például sikeresen használ adaptív, Angliában fejlesztett mérőeszközt, ha van rá pénze, de más tárgyakból nincs is, és pénz sem erre költenek.
Szerintem MINDEN a tanár-diák-szülő viszonyon múlik. Ha ez jó, beleférhet, hogy a szöveges értékelésbe azt írja a tanár, hogy nem volt ideje eléggé megismerni a diákot. A legtaglózás kérdésben is kulcs ez, mert sajnos egyáltalán nem ritkaság a rossz vagy akár csak nem épp ötös, hanem négyes osztályzatért keményen büntetett gyerek.
Gyakran szoktam értékelni a diákokat, viszont én visszajelzésnek tekintem az összes dolgozatot, felmérést. Visszajelzésnek magam számára - mit sikerült megtanítani, és mire kell még koncentrálni. Visszajelzésnek a diákok számára - mit sikerült nekik megtanulni, és mire kell jobban figyelni. És visszajelzésnek a szülők számára - mit sikerült megtanítani, a saját gyermeke ebből mit tanult meg, és mire kell koncentrálni.
ReplyDeleteA dolgozatok után egy teljes óra az ellenőrzés, a "hogy kellett volna", a "mire figyelj legközelebb".
Én nem adnék jegyet rá, de kell, mert előírják. De a jegy mellett mindig ott van a %, mert az többet árul el.