Magyarországon a
következő jó egy hónapban tombol a gyűlöletkampány. Minden harmadik óriásplakátról a közelgő
népszavazás plakátjai ugarnak az emberre. A kormányközeli média és a rohamosan
terjedő szélsőséges kamuoldalak – és felelőtlen megosztóik – mindent megtesznek
a gyűlölet felkorbácsolására. Hogy ez kormányoldalról a menekültek vagy az EU
elleni gyűlölet, nem feltétlenül világos, de feltételezhetően szándékosan nem
válik ketté. De a kormányzat nem marad egyedül, az iszlámellenesség szításában
élen jár az ’ellenzék’. Magukat toleránsnak, demokratának tartó emberekről
derül ki, hogy tombol bennük az iszlamofóbia. Ezeknek az embereknek egy része –
ez egyértelműen kiderül abból, amit írnak - nem tudja, mit is utál. Élnének
csak Bécsben, ahol teljesen természetes, hogy az egyik szomszédod szíriai, a
másik magyar menekült, ahogy mélyen katolikus osztrák kolléganőmnek, aki (ezért
is) az elmúlt másfél évben legalább heti 20-30 órában segíti a frissen érkezőket
önkéntesként, ingyenesen.
A boltok polcain
is megjelentek az iszlamofóbia gerjesztését elősegítő könyvek, sőt, még a
sikerlistákra is felküzdötte magát egyik-másik. Meglepő (?) módon, bár kiadójuk
új játékos a könyvpiacon, igen gyorsan áttörte a könyvpiaci toplista vastag
falát ezekkel a kötetekkel, tulajdonosáról a média pedig
azt írja, nem más, mint a korábbi szocialista miniszter, Szilvásy György. Talán
nem is annyira meglepő, hogy semmi olyat nem hallunk-látunk, gyanítom nem is
fogunk, ami a menekültek befogadására bíztatna.
Közben olvasunk a
vidéken már tragikus méreteket öltő munkaerőhiányról. Arról viszont nem, hogy mit
tapasztaltak Ausztriában, ahol szeretnék, hogy a frissen érkezők minél előbb
normális életet élhessenek, és ezért bevezettek egy rendszert, amivel a
szakképzettséget igazoló papírok nélkül érkezők képességeit elhelyezkedést
biztosító papírra váltják. Azt tapasztalták, hogy a menekültek bizony jobb
szakmai tudással rendelkeznek, mint az osztrákok. Ezek a hírek valahogy nem
érik el az ellenzékinek ismert médiát.
Arról is csak
tapasztalatból, és nem a hírekből, értesülhetünk, hogy a szomszédban milyen
tömegű magyar él. Ausztriai nyaralásunkon mi megtapasztaltuk, hogy a legkisebb
faluban is dolgoznak már magyarok. Sokakkal beszélgettem, kiderült, hogy
gyakorlatilag menekültnek tekintik magukat. Azok, akikkel beszéltem, mind
kifejezetten jó állásokat hagytak ott, és ugrottak az ismeretlenbe. A jobb
fizetést kevesek említették motivációként.
Két évvel ezelőtt
egy alacsony, szépszemű norvég lány tartott előadást az egyik konferenciánkon.
A szokásoktól eltérően nem hozott magával prezentációt. Egy szerencsétlen
teremben volt a konferencia, a bukaresti parlamentben, amit arra terveztek,
hogy mindenki kicsinek érezze magát, így a törékeny huszonéves lány alig
látszott. Aztán megszólalt és a következő fél órára lebilincselte a
hallgatóságot. A gyűlöletbeszédről tartott előadást, arról, hogy mit is jelent
és milyen hatása van gyűlöletbeszélőre és gyűlöltre egyaránt. Mindenki azt
gondolta, nyilván személyes tapasztalatból is beszél, hiszen Zakia Akkouh a
muszlim nők hagyományos fejkendőjét, a hidzsabot viselte.
Sokat
beszélgettünk abban a néhány napban. Zakiától megtudtam, a fiatal fejkendős
lányok közül Norvégiában nagyon sokan nem vallási okból, hanem protestálásként
viseli a kendőt, sokan nem is muszlimok (természetesen nem kérdeztem meg, neki
mi a motivációja). Protestálnak azért, mert fontosnak tartják a
vallásszabadságot, aminek része az is, hogy vannak vallások, amelyek bizonyos
öltözködési szabályokat is előírnak híveik számára. A vallásszabadság Európa
egyik alapértéke, miközben a napokban a sajtó attól hangos, bizonyos országokban
korlátozzák vagy korlátozni tervezik ezt a szabadságot. A legfrissebb, és
Franciaországban gyorsan terjedő, elmebaj az, hogy megtiltják a vallásos
muszlim nőknek a strandolást lehetővé tevő burkini viselését.
Talán nem
felesleges felidézni az elmúlt hónapok szörnyű merényleteit, amelyek Európában
a francia kultúrkörhöz tartozó területeken, Franciaországban és a szintén
francia kultúrájú Brüsszelben történtek. Nem árt, ha tudjuk, a francia
iskolarendszer és intézményrendszer, Európában egyedüliként évek óta korlátozza
a vallásszabadságot, elsősorban – és meglehetősen ironikus módon - muszlim és zsidó hívők szabadságát, mivel sem
az iskolákban, sem a közintézményekben nem engedik a fej eltakarását, ami
viszont ezeknek a gyerekeknek és felnőtteknek vallási előírás. A merényleteket
pedig önmagukat kirekesztettnek érző, második-harmadik generációs muszlimok
követték el (miközben a magyar kivándorláshoz hasonlítható mértékű és sebességű
zsidó exodus zajlik Franciaországból).
Visszatérve a
burkinire, az első reakció, amit a Facebookon olvastam, egy anyuka bejegyzése
volt, aki azon tanakodott, vajon a gyerekeire adott neoprén ruhákról ki fogja
eldönteni, hogy viselhetik-e. És ez a lényeg. Hogy a határokat egészen pontosan
húzzuk meg, és azt is vizsgáljuk meg, mi a valódi vallási előírásnak megfelelő
viselet, és mi a szélsőséges túlzás. Ha tilos a csador, akkor mi a helyzet az
apácaruhával? Ha kötelező és egyben életmentő az úszásoktatás, és a burkini
lehetővé teszi a vallásos muszlim lányoknak, hogy részt vegyenek rajta, hogy
veszi magának bárki a bátorságot, hogy ezt megakadályozza (megjegyezném, hogy a
vallásos zsidó lányok ’jewkini” hiányában nem tanulhatnak megúszni)? Talán az
arc eltakarása a határ? A biometrikus igazolványok korában, amikor a mikrochip
íriszazonosítót tartalmaz, ez sem tűnik feltétlenül szükségesnek.
Remélem, lesz,
aki vitába száll velem, de azokat a véleményeket előre szeretném visszautasítani,
amelyek szerint majd akkor viselhetnek Európában azt, amit akarnak, ha az
európaiak is meztelenkedhetnek a Közel-Keleten. Nem, a Közel-Kelet országai nem
tették le a voksukat a szabadságjogok, az emberi jogok mindenekfelettisége
mellett. Európa viszont igen. Aki ide jön, azért jön, mert szabad akar lenni, a
maga módján.
A norvég lányok
protestálásként viselik a hidzsábot. Nekem marhául rosszul áll a kendő, öregít.
Burkinit viszont vennék protesztként, bikinit úgysem viselek már vagy 35 éve.
No comments:
Post a Comment