Ha tombol a nyár,
kitör a hőség és az ember hátán csorog a víz a számítógép előtt ülve, nincs is
jobb, mint beülni egy moziba, ahol a film végére még arra is van esélyed, hogy
egy kicsit fázol. A kevéssé melegtűrő női lény tehát örömmel kap a lehetőség
után, ha barátnős mozira van lehetőség. Ha meg a gyerekek visznek el, az maga a
légkondicionált paradicsom. Az idei nyáron már mindkettőből jutott egy-egy, sőt
a terv szerint duplázunk is. Két nagyon különböző moziélményem volt rövid idő
alatt, de egy téma összeköti őket, az elfogadás, a nyitottság, ami hiánycikknek
tűnik manapság világszerte, de különösen Magyarországon.
Szinte minden
nyáron szerét ejtjük egy barátnőmmel, hogy elmenjünk ’ötye mozizni’. Idén,
kicsit félve, de bízva Miamona
véleményében, Ove történetére esett a választásunk. Frederik Backman morgós
öregurával első látásra, pontosabban olvasásra szerelembe estem. Mivel az
esetek 99%-ban igaz hogy, a ’KÖNYV JOBB’, nagyon óvatosan ajánlottam épp ezt a
filmet. Az előző választásunk nem volt jó, az öregedő sztárokat felvonultató,
amúgy remek, Ifjúság után azzal
jöttünk ki a teremből, hogy megöregedni nem annyira jó. Az ember, akit Ove-nak hívnak szintén az öregségről, az öregedésről
szól. Csak másként. Mert leginkább az elfogadásról szól, az öregség, az új
életforma, sőt a másság elfogadásáról is. Nem tudnék mást írni, mint a fent
idézett könyves blogger, így nem is ragozom túl. Röviden annyi: a svéd film
alkotóinak sikerült, ami a nagy hollywoodi stúdióknak nem szokott, sikerült egy
remek könyvből teljesértékű, remek filmet készíteni. A film után a barátnőm
csak annyit kérdezett: hány könyve is van a pasinak? (Ha valaki nem olvasta
volna őket, eddig három.)
Az ’ötye’ mozi
hagyománya 2010-ből származik, bár annál régebben járunk évente így hűsölni.
Abban az évben a Szellemíró feliratos
változatára esett a választásunk. Szokás szerint a mozi hátuljába szólt a
jegyünk, rólunk pedig tudni kell, hogy negyven feletti, viszont szemüveges
csajok vagyunk mindketten. A jegyszedő kislány, legalább 20 évének teljes magabiztosságával,
rutinosan letépte a jegyszelvényt, a ’néző nem tud olvasni’ általános szabálya
szerint felolvasta róla, hogy melyik terem, hányadik sor, hányas szék (ezt én
már vagy 40 éve nem értem színházban sem), majd ránk nézett, és zavarba jött.
Izé, ez a film feliratos – hebegte. Mondtuk, tudjuk. De a jegy a hátsó sorba
szól – esett kétségbe. Szerettük volna megszabadítani a kínlódástól, így
tájékoztattuk, hogy ’Nem vak, csak öreg, viszont tud angolul.’ És megszületett
az ’ötye’ mozi.
Idén erősen
elgondolkodtunk rajta, hogy ismétlünk, mert szülők révén muszáj megnéznünk a
viccesnek ígérkező Rossz anyákat,
persze együtt. Ovénak hála kaptunk még egy lökést, mert a nyári mozijegyes
nyereményjátékkal nyertünk egy ingyenjegyet a filmre, ha veszünk egy másikat.
Szóval augusztusban újra ’ötye’ mozi.
Nagykamasz
gyerekek szülei pontosan tudják, a családi mozizás ritkaság ebben a korban.
Kezdtem egy kicsit kétségbe esni, hogy a gyerekek úgy gondolják, én már a
második gyermekkoromat élem, mert az elmúlt másfél évben kizárólag animációs
filmre vittek el, így láttuk az Agymanókat,
a Zootropoliszt, és megígérték, hogy még
a nyáron elvisznek a Kis kedvencek titkos
életére is.
Ám vannak filmek,
amire nem lehet barátnővel menni, mert neki még nem sikerült elmerülnie a
sci-fi univerzumokban. Így a ’gyerek’ elvitt az új Star Trek filmre. Egészen
addig a megnyugvás langyos hullámain lebegtem, hogy végre felnőtt filmre is
elvisz a fiam, amíg a film előtti előzetesek el nem kezdődtek. Vajon ki volt az,
aki csupa gyerekfilm trélerét válogatta egy űrfilm elé?
Mert ez az új
Star Trek filmfolyam minden, csak nem gyerekfilm. Sokkal akciódúsabb (nekem
néhol túlságosan is), mint a korábbi filmek vagy a sorozatok, nyilván a
korszellemnek megfelelően. Ám a Star Trek
Beyond továbbra is Star Trek, az új, fiatal legénység tökéletesen hozza
azt, amit az ember vár. A nézők egy része az eredeti sorozatot nyilván nem
látta, akik viszont igen, hozzám hasonlóan bizonyára keresik a hasonlóságokat a
legénység későbbi és ifjúkori énjei között. Bár ez a harmadik film a
sorozatból, nekem továbbra is furcsa, hogy igazán csak Bones, a doki hasonlít
külsőleg is az eredeti sorozat figurájához (no meg persze Spock, de ő csak a
füle és fura szemöldöke miatt). Viszont a szereplők közötti dinamika megvan, a
doki és a vulkáni kimeríthetetlen, ám angolos humorforrást jelent, ami valahogy
a közönséget kevésbé érintette meg mindez. A poénokon szerencsére nem egyedül
én nevettem, családi percepciónak bizonyultak. Ha pedig azon gondolkodna
valaki, miért is nézek én Star Treket, most érkezett el a vallomás ideje:
imádom, főleg a Next Generation
sorozatot. Ahogy nagyon szeretek minden más, jól kidolgozott űruniverzumot és
az azokban játszódó filmeket és könyveket is. Az pedig külön finomsága ennek a
világnak, hogy a Föderáció, egy klasszikus, jócskán a hidegháború idején indult
amerikai sorozatban, maga a megvalósult kommunizmus, amelyben nincs fizetés,
mindenki dolgozik, ahol szükség van rá, annyit, amennyi szükséges, és minden föderációs
polgárnak jut annyi, amennyire szüksége van, de nincs felhalmozás, gazdagok és
szegények.
Megemlítendőnek
tartom a film bemutatását követő hatalmas botrányt, amely abból fakadt, hogy
ebben a részben Suluról kiderül, meleg, családban él, férjével és kislányával.
Annak ellenére ezen háborodtak fel bizonyos rajongók, hogy egy 5 másodperces
jelenetben lehet látni, amint örömmel egyesül a család. Az új sorozat több
elemében is tiszteleg az eredeti sorozat szereplői előtt, a Sulut eredetileg
játszó George Takeiről pedig közismert, hogy melegjogi aktivista. A prüdéria és
az intolerancia viszont még a toleranciát és nyitottságot hirdető sorozat
rajongóit is elérte. Az már csak adalék, hogy nem volt felháborodás Spock és
Uhura hadnagy szerelmi viszonya miatt, ami a hard core rajongók szerint sokkal
inkább ellenére lenne a sorozat atyjának, Gene Roddenberry-nek, mint a meleg
kapcsolat ábrázolása.
Aki nem hiszi,
hogy itt komoly, felnőtt dologról van szó, annak ajánlom Tóth Csaba: A sci-fi
politológiája című, igen érdekes kötetét, amely mélyebben elemzi néhány sci-fi
univerzum, így a Star Trek világát is.
No comments:
Post a Comment