Tuesday 30 August 2016

Parkolunk vagy építkezünk

Gépek nem dolgoznak
a már kész, aszfaltozásra váró utcán
Ez most egy amolyan fehérklárás bejegyzés lesz. Csatornacsere zajlik a szomszéd utcában. A vállalkozó júliusban vonult fel, a munka elvégzésére november közepéig rendelkezésére áll az idő, a felújítás alatt álló útszakasz hossza nagyjából 450 m. Nézegetem a projektet már hetek óta kutyaséta közben. Néhányan lézengenek csak minden munkanapon a munkaterületen, a munka látszólag majdnem kész van, van még majdnem 3 hónap a hivatalos határidőig. És azon gondolkodom, luxus vagy nemtörődömség van-e az egész mögött leginkább. Olvasva Ceglédi Zoltán fadöntős sztoriját tegnap, tartok tőle, hogy súlyos, kétoldali nemtörődömség a válasz. Hogy miért? Ebben a közel négyhónapos időszakban a vállalkozó hihetetlen értéket tárol ezen az utcaszakaszon, 10-15 vélhetőleg nagyértékű, modern építőgép parkol itt. Nem értek a technológiához, így nem tudhatom, mennyi idő szükséges a munka elvégzéséhez, de van már olyan példa előttem, ami alapján merek becslésekbe bocsátkozni. Tapasztalatokon alapuló szerény számításaim szerint a munka legfeljebb 2-3 hét alatt elvégezhető lenne, és feleslegesen tesz használhatatlanná a sok álldogáló útépítő gép nagyjából 60 parkolóhelyet további 3 hónapig az amúgy is parkolási gondokkal küzdő hétkerben.

Korábban egy feleekkora szakaszon már elvégeztek hasonló munkát, az majdnem 3 hónapos útlezárással járt. Akkor a szakaszon valamivel kevesebb gép álldogált, de hasonlóan a mostani munkához általában senki, nagyon dolgos órákban 4-5 ember dolgozott az utcán, 1-2 gépet kezelt időnként, míg a többi gép állt, a többiek sepertek vagy lapátoltak. A munka 99%-a nagyjából 5 nap alatt kész volt, viszont néhány utcakövet felszedve hagytak, a gépek továbbra is az utcába álltak, a parkolóhelyek megközelíthetetlenek voltak, majd a maradék 1% az utolsó nap elkészült.

Most valami hasonló zajlik. 6-8 embernél több még soha nem dolgozott, de ők gyorsan, ahogy látom, majdnem kész minden, ezen sem dolgoztak eddig többet 5-6 napnál. A gépek naphosszat állnak, sokszor senki nincs az utcában. Az árok visszatemetve, elplanírozva, csak egy réteg aszfalt hiányzik a tetejéről. A hivatalos munka még több mint 2 hónapig tart.

Az egyik, amin elgondolkodtam, hogy miért érdeke a vállalkozónak, hogy a gépei hónapokig az utcán álljanak. Nincs másik munkája? Ha ez így van, nincs hol tárolnia a gépeket? Ha én vállalkozó lennék, biztosan nem a hétkerben, az utcán látnám szívesen a vagyonomat. Persze törekednék arra is, hogy minél kevesebb kellemetlenséget okozzon a munkám, így mondjuk szakaszosan zárnám le az utcát és befejezném nagyon gyorsan.

Ha én önkormányzat lennék, elgondolkodnék rajta, hogyan ösztönözzem a vállalkozót minél gyorsabb munkára. Egyrészt mert nem szeretném, ha a választóim feleslegesen lennének kényelmetlen helyzetben, másrészt, mert tudnám, hogy a környéken amúgy is kevés a parkolóhely, hát még, ha négy hónapig nem lehet használni hatvanat.


Csak van valami olyan szakember, aki meg tudja mondani, mennyi idő alatt végezhető el egy ilyen munka, persze normálisan. Ha pedig megmondták, ezt biztosan beletenném a közbeszerzési felhívásba. Sőt, akár anyagilag ösztönözném is a vállalkozót, hogy néhány nappal korábban végezzen. Mert 60 parkolóhely már egész szép bevételt illetve bevételkiesést jelent. 

No comments:

Post a Comment