Gépek nem dolgoznak a már kész, aszfaltozásra váró utcán |
Ez most egy amolyan fehérklárás bejegyzés
lesz. Csatornacsere zajlik a szomszéd utcában. A vállalkozó júliusban vonult
fel, a munka elvégzésére november közepéig rendelkezésére áll az idő, a
felújítás alatt álló útszakasz hossza nagyjából 450 m. Nézegetem a projektet
már hetek óta kutyaséta közben. Néhányan lézengenek csak minden munkanapon a
munkaterületen, a munka látszólag majdnem kész van, van még majdnem 3 hónap a
hivatalos határidőig. És azon gondolkodom, luxus vagy nemtörődömség van-e az
egész mögött leginkább. Olvasva Ceglédi Zoltán fadöntős sztoriját
tegnap, tartok tőle, hogy súlyos, kétoldali nemtörődömség a válasz. Hogy miért?
Ebben a közel négyhónapos időszakban a vállalkozó hihetetlen értéket tárol ezen
az utcaszakaszon, 10-15 vélhetőleg nagyértékű, modern építőgép parkol itt. Nem
értek a technológiához, így nem tudhatom, mennyi idő szükséges a munka
elvégzéséhez, de van már olyan példa előttem, ami alapján merek becslésekbe
bocsátkozni. Tapasztalatokon alapuló szerény számításaim szerint a munka
legfeljebb 2-3 hét alatt elvégezhető lenne, és feleslegesen tesz
használhatatlanná a sok álldogáló útépítő gép nagyjából 60 parkolóhelyet
további 3 hónapig az amúgy is parkolási gondokkal küzdő hétkerben.
Korábban egy feleekkora szakaszon már
elvégeztek hasonló munkát, az majdnem 3 hónapos útlezárással járt. Akkor a
szakaszon valamivel kevesebb gép álldogált, de hasonlóan a mostani munkához
általában senki, nagyon dolgos órákban 4-5 ember dolgozott az utcán, 1-2 gépet
kezelt időnként, míg a többi gép állt, a többiek sepertek vagy lapátoltak. A
munka 99%-a nagyjából 5 nap alatt kész volt, viszont néhány utcakövet felszedve
hagytak, a gépek továbbra is az utcába álltak, a parkolóhelyek
megközelíthetetlenek voltak, majd a maradék 1% az utolsó nap elkészült.
Most valami hasonló zajlik. 6-8 embernél több
még soha nem dolgozott, de ők gyorsan, ahogy látom, majdnem kész minden, ezen
sem dolgoztak eddig többet 5-6 napnál. A gépek naphosszat állnak, sokszor senki
nincs az utcában. Az árok visszatemetve, elplanírozva, csak egy réteg aszfalt
hiányzik a tetejéről. A hivatalos munka még több mint 2 hónapig tart.
Az egyik, amin elgondolkodtam, hogy miért
érdeke a vállalkozónak, hogy a gépei hónapokig az utcán álljanak. Nincs másik
munkája? Ha ez így van, nincs hol tárolnia a gépeket? Ha én vállalkozó lennék,
biztosan nem a hétkerben, az utcán látnám szívesen a vagyonomat. Persze
törekednék arra is, hogy minél kevesebb kellemetlenséget okozzon a munkám, így
mondjuk szakaszosan zárnám le az utcát és befejezném nagyon gyorsan.
Ha én önkormányzat lennék, elgondolkodnék
rajta, hogyan ösztönözzem a vállalkozót minél gyorsabb munkára. Egyrészt mert
nem szeretném, ha a választóim feleslegesen lennének kényelmetlen helyzetben,
másrészt, mert tudnám, hogy a környéken amúgy is kevés a parkolóhely, hát még,
ha négy hónapig nem lehet használni hatvanat.
Csak van valami olyan szakember, aki meg
tudja mondani, mennyi idő alatt végezhető el egy ilyen munka, persze
normálisan. Ha pedig megmondták, ezt biztosan beletenném a közbeszerzési
felhívásba. Sőt, akár anyagilag ösztönözném is a vállalkozót, hogy néhány
nappal korábban végezzen. Mert 60 parkolóhely már egész szép bevételt illetve
bevételkiesést jelent.
No comments:
Post a Comment