Milyenek a finn szülők?- passzolta nekem a labdát néhány
napja a Neveljük együtt! főszerkesztője. Kereste a választ arra, hogy milyen
szülői hozzáállás, magatartás segíti a finneket abban, hogy a legsikeresebbek
egyike legyen oktatási rendszerük. Elolvastam pár blogot és megkérdeztem pár
finn kollégát. Remek kiindulópont a híres doboz, amit a kérdés kapcsán
megosztott a főszerkesztőnk, ahhoz, hogy szemléltetni tudjam, milyennek látom
őket. (A doboz egy egyencsomag, amit minden újszülött megkap Finnországban már vagy 80 éve, a legalapvetőbb
ruhákkal és egyéb babafelszerelésekkel, sőt, a babák nagy része egy darabig
ebben a dobozban is alszik.)
Először is szerintem kulcsfontosságú, hogy bíznak az
államban, mint általában Észak-Európa népei. Az állam pedig egyrészt azt
hangsúlyozza, az övék a felelősség, hogy felneveljék a jövő aktív állampolgárait,
másrészt ehhez minden segítséget meg is adnak nekik - szociális munkásokat,
ingyenes tanácsadást, mindenhol egyformán jó egészségügyi ellátást, fizetett
szabadságot, ha szükségük van rá a gyerekneveléshez. Azt is jelenti viszont ez
az attitűd, hogy nem esik nehezükre az állam által kommunikált, elvárt módon
egyenlőnek, a gyerekek jogait maximálisan tiszteletben tartva és partnerként
kezelve őket nevelni a gyerekeket.
Másodszor nem versengőek és nem akarnak kitűnni (ezért sem
gond, hogy a gyerekek nagy részét a dobozból öltöztetik), így a gyerekeket sem
próbálják akár a többiek kárára jobb helyzetbe hozni. Egyszerű, aránylag
rendszeres életet élnek, amiből természetesen következik egy pontos szabályokra
épülő családi közeg, ahol a szülők is azok szerint a szabályok szerint élnek,
amit a gyerekeknek előírnak. Ez remek alap ahhoz az oktatási rendszerhez,
amelyben bárhol az országban ugyanolyan minőségű szolgáltatást kapnak, így
gyakorlatilag később nincs szabad iskolaválasztás, mert meg sem fordul az
emberek fejében, hogy választani kellene.
Harmadszor szerintem fontos az is, hogy a finnek nagy része
meglehetősen introvertált. Ez azt is jelenti, hogy nem nyomulnak be a gyerekeik
életébe sem, hagyják őket növekedni, felfedezni, kalandozni, szabadnak lenni. A
szülőség sem másmilyen, mint általában az emberi kapcsolatok: magyar mércével
mérve eléggé hűvös és távolságtartó, de már a legkisebbeket is egyenrangú
partnerként kezelő viszonyokra épül. Az amerikaiak azon szoktak a leginkább
meglepődni, hogy a finn gyerekek mindennap sok időt töltenek a szabadban, az
újszülöttek ott alszanak, a nagyobbak ott játszanak - és a klíma nem
kifejezetten trópusi. Már a csecsemőket is csak kirakják, kicsukják aludni, nem
tartják őket szemmel. Ha baja van, majd szól - a kicsi sír, a nagyobb odajön.
Ugyanakkor, ha a szülők nem is telepszenek rá a gyerekekre,
nem foglalkoztatják őket állandóan, mégis jelen vannak a háttérben, mivel a
finnek sokkal kevesebbet dolgoznak, mint például a magyarok. A szülők általában
korán elmennek dolgozni (nekem ez az elem érthetetlen, én biztosan megvárnám,
amíg világos lesz), a gyerekek egyedül mennek el már az oviba is, de a kisebb
gyerekek otthon vannak már ebédidőben, és a szülők is korán hazamennek,
rendelkezésre állnak, ha a gyerekeknek szüksége van rájuk. Egy alsósnak
általában 3, egy ötödikesnek is csak 4 órát kell iskolában töltenie, utána
mennek is haza, hisz az iskola közel van, várják haza a szülőket, ráadásul
mindenféle házi feladat tilos kamaszkorig, a többi idő játékra, felfedezésre
van. A finneknek fontos az otthon, szeretnek a meleg házban elidőzni, feltenni
a lábukat a tűznél, nincs görcs, hogy programot kellene csinálni (akár otthon),
hogy menni kéne. Ez is hozzátesz a gyerekek szabadságához és ahhoz, hogy saját
tempójukban tanuljanak.
A finn szülőnek sokkal több a lehetősége a feltöltődésre,
mint egy magyarnak. Egy átlag finn legalább 35 munkanap szabadsággal
gazdálkodhat a szülői napok nélkül, amit ki is tudnak venni, nem úgy mint a
magyarok. A felnőttek számára is rendelkezésre áll a minőségi egészségügyi
ellátás, ami a testi és a lelki bajok kezelését is magában foglalja. Talán
ezért is tudnak jobb, szilárdabb alapot biztosítani a gyerekeknek, annak
ellenére, hogy Finnországban nagyon sok a depressziós (a hosszú, sötét telek miatt),
és ebből kifolyólag az alkoholizmusban is az élbolyba tartoznak.
Sokszor kérdezik meg, miért nem alkalmazzák más országok a
finn, illetve általában az északi mintákat a gyerekek nevelésében. Szerintem
azért, mert lehetetlen, bár honosítani lehetne. Először is az észak-európai
országokon kívül máshol általános az állammal szembeni bizalmatlanság, így más
kiindulópontot kellene keresni.
"alsósnak általában 3, egy ötödikesnek is csak 4 órát kell iskolában töltenie"
ReplyDeleteHa csak ez az egy megvalósulna itt, rögtön minden más lenne. Embertelen a napi 8 óra.
Abszolút! Főleg úgy, hogy a gyerekek utána hazamennek (egyedül), és gyerekek lehetnek otthon, a játszótéren vagy ahol akarnak. Néhány évvel ezelőtt szeptemberben találkoztam a volt finn gyerekjogi ombudsmannal, aki komolyan aggódott, mert ikerlányai ötödikesek lettek, és hirtelen a teljes iskolai elfoglaltságuk heti 22 óra lett. Természetesen a túlterhelés miatt aggódott. Az egy másik kérdés, hogy milyen az a szülői kultúra (a magyarra gondolok), amelyikben nincs forradalom, ha a gyerek többet dolgozik egy héten, mint a felnőtt. Márpedig itt már az elsős is többet dolgozik, sokkal, heti 38 óránál, hiszen eleve 40-et tölt az iskolaépületben, és utána még van lecke
Delete