Biztosan ismeritek a régi viccet arról, hogy kinek mit kell
tudnia (a diáknak mindent, a professzornak elég annyit, hol a tanársegéd). Ez
jutott eszembe amikor a napokban azzal szembesültem, a magyartanárok nem
feltétlenül tartják fontosnak nyilvános megnyilvánulásaikban a helyes írás aka
helyesírás gyakorlását.
Hozta az élet, hogy leveleztem valakivel, ismeretlenül,
hivatalosan, aki tanárokat képez, sokat panaszkodik arról, mennyire gyenge
diákok mennek tanárnak. A bökkenő csak az, hogy az illető, eredetileg
magyarszakos, elölről Ph.D, hátulról mondjuk adjunktus, a hallgató szót
következetesen egy l-lel írja, halgató.
Történik ez a rettenetes tragédia, majd egy másik
magyarszakos, gyakran megnyilvánuló Facebook-szereplő posztol, majd nem javít,
így Szinnyei.
A napokban hosszas beszélgetés zajlott egy kedves barátunk
Facebook hírfolyamában, ahol valóban remek tanár barátnőnk bevallotta, ő bizony
nem tudta megtanulni a verslábak neveit, de nem várta el a diákoktól sem. A
hallgató szót azonban bizonyára le tudja írni, ahogy azt is tudja Szinyei Merse
Pál nevét hogyan írják. Ez a különbség a hasznos és a haszontalan, vagy inkább
mindennapi és haszontalan tudás között.
Kezdő tanár koromban beleakadtam egy idősebb kollégába egy
konferencián, akinek nem sikerült kiszámolnia, hogy egy szendvicsért és
üdítőért mennyit fog fizetni, majd büszkén közölte, nem számtantanár ő, hanem
matematikatanár ő, miért is kellene neki tudni fejben számolni.
Valahogy ez az egész szerintem jól tükrözi, hogy mi a
legnagyobb baj a magyar oktatásban. Tanár és tanárokat képző tanár sem tartja
kínosnak, hogy nyilvánosanan, súlyos helyesírási hibával állítson ki magáról
bizonyítványt. Ugyanakkor az iskolában számonkért lexikális tudás… Ugye
folytatnom sem kell. Ha mégis, emlékezzünk az Enyves égerre.
No comments:
Post a Comment