Thursday 12 July 2018

Pillanatképek a világ négy sarkából


Medgyes Péterről túlzás nélkül állítható, hogy világhírű angoltanár, aki amellett, hogy tanárok generációit segítette és segíti ma is abban, hogy jobb szakemberré váljanak, egész felnőtt korában utazott: sportolóként, botcsinálta idegenvezetőként, tanárként, tudósként, rektorhelyettesként, helyettes államtitkárként, diplomataként. Világgá mentem című könyvében már a legelején leszögezi, sosem fotózott. Pedig dehogynem. A könyv nem más, mint verbális pillanatképek gyűjteménye Helsinkitől Bora Boráig. És ahogy az a pillanatképekkel lenni szokott, egyik-másik irigylésre méltóan jól sikerül, vannak olyanok, amelyek saját emlékeket ébresztenek fel az nézőben/olvasóban, és vannak olyanok – ezek általában a képek készítőinek kedvencei -, amit valahogy nem sikerül annak befogadnia, aki nem járt ott vagy épp abban a pillanatban nem volt a fotóssal (jelen esetben krónikással).


Amikor az ELTE angol szakára jártam, nagyon szerencsések voltunk. Péter épp abban a félévben egészen sokat tartózkodott Magyarországon, így ő tanította a szakmai módszertant. Nappali tagozatos egyetemistáknak délután 6-ra előadást iktatni az órarendbe nem feltétlenül jó ötlet. Az ő elődásain katalógus nélkül is lógtak a csilláron is. Nem sokra emlékszem abból, amit elmondott. Elméleti alapokat az ember ritkán tud felidézni 30 évvel később. Viszont mindannyian arra vágytunk, hogy olyan tanárrá váljunk, mint ő. És emlékszem arra, hogy rengeteg remek sztorit osztott meg előadás közben. 4-5 évvel ezelőtt mindketten előadók voltunk egy konferencián. Két dologra emlékszem: arra, hogy nagyon jól szórakoztam az előadásán, és arra, hogy rettegtem, mit fog szólni ő az enyémhez.

Jóval az egyetem után, Magyar Bálint oktatási és kulturális minisztériumában kollégaként is egymás mellé sodort az élet, viszont soha nem utaztunk sehová együtt. Most, hogy elolvastam a könyvét, nagyon sajnálom, hogy így alakult. Bár én magam még igencsak messze járok a 100 országtól (akkor számoltam meg, amikor láttam a kötet alcímét: Avagy hogy kerül egy angoltanár 100 országba?, és még az ötvenet is alulról súrolom), de sokat utaztam és utazom, Péterhez hasonlóan sokszor konferenciákra, 2-3 napokra. És pontosan ismerem azt az érzést, amikor az ember nem bírja ki, hogy ne menjen el egy olyan helyre, ahol még nem járt, pedig csak 2 napra szól a meghívás, meg persze sokszor olyan helyre is, ahol már megfordult korábban is, mert úton lenni jó. Ugyanakkor egészen más így utazni, mint turistaként. A fentiek alapján már nyilván sejti a tisztelt olvasó, hogy kénytelen vagyok elfogultságot bejelenteni a szerzővel kapcsolatban. A történeteket olvasva pedig csak még jobban tisztelem őt.

Próbáltál már, kedves olvasó, egy csoport tanárral városnézésre menni? Egy ilyen csapat a lehető legrosszabb, szinte minden esetben elveszítek belőlük néhányat, mert a tanárok arra vannak szocializálva, hogy ők mennek a csoport élén. Ők tudják, merre kell menni, még akkor is, ha nem. Medgyes Péter fiatal tanárként, mellékállásban, tanárokat és hozzátartozóikat kísérte idegenvezetőként szerte Európában, és a történetek alapján aránylag keveset veszített el közülük Dover fehér szikláin vagy a Boszporusz partján. Tiszteletreméltó teljesítmény. Jó tanárként pedig hamar megtanulta, hogy neki akkor is tudnia kell, merre járnak éppen, ha fogalma sincs róla. Ezt az Ünnepi Könyvhéten rendezett könyvbemutatón úgy fogalmazta meg, a jó idegenvezető, ha kell, nagyokat hazudik.

Az, akinek a munkája miatt kell sokat utaznia, pontosan tudja, sokszor mennyire nehéz belesuszterolni valami olyan programot is, amivel legalább benyomásokat szerez az ember arról a helyről, ahol éppen van. Különösen így van ez, ha a szervezők és a sors egy nemzetközi szállodalánc egyik egyenhotelébe irányítják, ahol nem csak a szállása van, de a konferencia és az étkezések is ott zajlanak. Ilyenkor rutinos előadók egy kicsit megszöknek. Medgyes Péter számos története ilyen: néhány röpke benyomás abból a bizonyos szabad egy-két órából. Nem tudom, másnak mennyire ismerősek ezek a helyzetek, az így szerzett benyomások. Nekem nagyon. A történetek nagy részénél azonnal felbukkant valami hasonló a sajátjaim közül. És pontosan értem, miért ilyen apró szilánkokból állt össze a kötet.

Éppen ezért viszont azt hiszem, lesznek kissé csalódott olvasók is. Olyan talán nem lesz, aki nem találja meg a sztorik egy részében a humort. Én időnként hangosan felnevettem, míg máshol bólogattam, mert velem is megtörtént csak nem feltétlenül ott, és nem épp úgy. Péter ugyanis pontosan azt írta meg, amit mesélt volna, ha leül veled szemben egy kávéra. Mesél egy utazásról, eszébe jut egy jelenet egy másikból, előkapja azt a pillanatfelvételt, majd visszatér az eredtihez, de előre szól, hogy még az a másik album is sorra fog kerülni. Ne várjon azonban senki olyan alapos, bédekkernek is beillő humoros útleírást, mint Bill Bryson vagy régebbről a Fehér Klára-Nemes László házaspár köteteiben. Ahhoz ez a terjedelem nagyon kevés, hiszen 100 országról jelennek meg a gyorsfotók mindössze 300 oldalban. Ezek a filmes világból ismert teaser-ek inkább.

Sztorizós könyv a Világgá mentem, aminek azonban valószínűleg nem ártott volna egy határozott kezű szerkesztő (aki ugyanakkor apróbb hibákat is észrevesz). Olyan, aki a történeteket, amelyek egyébként élőszóban egy kávé vagy egy fröccs mellett tökéletesen megélnek Medgyes Péter hangján, egy kicsit jobban papírra rendezte volna. Nekem biztosan sokat adott az olvasás élményéhez az, hogy tudtam úgy olvasni, mintha Pétert hallgatnám, „ment a fejemben” a hangoskönyv. És talán az sem ártott, hogy közben kétszer átcikáztam Európán, a madridi botanikus kertet ajánló sorokat például aznap este olvastam, amikor épp ott voltam. Remélem, lesz olyan olvasó, aki akár egy Medgyes-féle rövid történet alapján is hozzátesz néhány tételt a bakancslistájához. Nem kell túl sok ahhoz, hogy az ember beleszeressen egy helybe. Sokszor elég néhány órát ott tölteni, vagy talán elolvasni egy-két anekdotát róla. Nekem kerültek új elemek a kívánságlistámra.

Corvina, Budapest, 2018

312 oldal · puhatáblás

No comments:

Post a Comment